PMS zespół napięcia przedmiesiączkowego
fot. Adobe Stock

PMS zespół napięcia przedmiesiączkowego

PMS objawia się m.in. zmianami nastroju, poddenerwowaniem i bólem brzucha. Łagodzenie PMS w pewnych przypadkach polega na leczeniu farmakologicznym.
Monika Karbarczyk
PMS zespół napięcia przedmiesiączkowego
fot. Adobe Stock
Szacuje się, że jest nawet 300 różnych objawów PMS. Wiele z nich czyni życie kobiety nie do zniesienia. Dlaczego tak się dzieje? Czy ten uciążliwy stan emocjonalny i fizyczny mija wraz z krwawieniem miesiączkowym? Zobacz, co powoduje że kobiety cierpią na zespół napięcia przedmiesiączkowego.

PMS zespól napięcia przedmiesiączkowego:
 

Na czym polega (PMS)

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (z ang. PMS, czyli Premenstrual Syndrome) to zespół fizycznych, psychicznych i emocjonalnych dolegliwości pojawiających się u kobiety około 7-12 dnia przed miesiączką. Ma on związek z poziomem hormonów w organizmie, który waha się w trakcie całego cyklu miesięcznego. Zmiany stężenia hormonów wpływają na funkcjonowanie komórek nerwowych mózgu, co skutkuje gorszym samopoczuciem kobiety.

Kobiety, których jajniki produkują więcej estrogenu i progesteronu mają mniejsze dolegliwości przed miesiączką, ponieważ w ich mózgach jest więcej hormonu działającego jak środek uspokajający – serotoniny. Kobiety, u których stężenie tych hormonów jest niższe tuż przed okresem, są szczególnie narażone na PMS. Dochodzi u nich do zaburzenia funkcjonowania kory przedczołowej w mózgu, w efekcie czego zwiększa się skłonność do przeżywania niekontrolowanych emocji.
Redakcja poleca: Stare imiona – dla dziewczynek i dla chłopców, najpopularniejsze 100 lat temu i nadal modne [WIDEO]
Mamy dla was zestaw starych imion, które były najpopularniejsze w czasach naszych dziadków i pradziadków. Niektóre z nich nadal są bardzo modne i biją rekordy popularności!

Objawy PMS

PMS dotyczy drugiej połowy cyklu kobiecego. Przez pierwsze dwa tygodnie po miesiączce stężenie estrogenu w ciele jest wysokie. To bardzo dobrze wpływa na funkcjonowanie kobiety, która jest w tym czasie pogodna, zadowolona z życia i aktywna.

Około czternastego dnia cyklu jajniki zaczynają wydzielać progesteron, który nie ma już tak dobroczynnego wpływu na samopoczucie. W tym czasie kobiety skarżą się na różne dolegliwości psychiczne i fizyczne.

Psychiczne objawy PMS:
  • problemy z koncentracją,
  • irytacja,
  • większy stres,
  • poddenerwowanie,
  • niska samoocena,
  • spadek libido,
  • rozchwianie emocjonalnie - płaczliwość, agresywność i depresyjne stany.

Fizyczne objawy PMS:
  • bolesność piersi,
  • ból brzucha,
  • migrenowe bóle i zawroty głowy,
  • wzrost apetytu,
  • tymczasowy wzrost masy ciała (od 2 do 4 kg),
  • problemy z cerą.

PMS może zaostrzać przebieg chorób przewlekłych, takich jak:
 
  • cukrzyca;
  • astma oskrzelowa;
  • katar sienny;
  • alergiczne zmiany skórne.
Pierwsze objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS) pojawiają się zazwyczaj między 20. a 30. rokiem życia kobiety. Będą jej towarzyszyć – z wyjątkiem ciąży – aż do menopauzy.

Sposoby łagodzenia PMS

Przyjmuje się, że połowa dojrzałych kobiet ma przynajmniej kilka z kilkuset objawów PMS, a jedna piąta kobiet ma tak silne dolegliwości, że wymagają leczenia!

Nie ma leków zwalczających zespół napięcia przedmiesiączkowego. Leczy się go objawowo i polega to na łagodzeniu konkretnych symptomów. Lekarze uważają, że zmiana stylu życia i odpowiednia dieta mogą znacząco zmniejszyć, a nawet usunąć dolegliwości wywołane PMS. Zalecają przede wszystkim:
 
  • ograniczenie spożywania cukru i soli,
  • tłuszczu zwierzęcego,
  • rezygnację z potraw ciężkostrawnych (np. smażonych w głębokim tłuszczu),
  • unikanie alkoholu,
  • papierosów,
  • kofeiny.

Jeżeli masz PMS, zmień nawyki żywieniowe:
 
  • przejdź na dietę wegetariańską,
  • pij dużej ilości wody,
  • spożywaj warzywa i owoce o działaniu moczopędnym – arbuz, natkę pietruszki.

Dostarczaj organizmowi produkty bogate w witaminy:
 
  • wit. A - marchwi, dyni, moreli, wiśni, śliwek, fasolki szparagowej, groszku;
  • wit. E – kiełków pszenicy, zielonych roślin liściastych, orzechów, awokado;
  • wit. C – pomidorów, cytrusów, owoców dzikiej róży, jabłek, porzeczek;
  • suplementów mających w składzie magnez i witaminy z grupy B (wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, są też niezbędne do syntezy hormonów płciowych);
  • niektórym kobietom pomaga olejek z wiesiołka (w kapsułkach). 

Zadbaj o kondycję fizyczną:
 
  • wysypiaj się (co najmniej osiem godzin na dobę),
  • relaks,
  • gimnastykę,
  • taniec,
  • jogę (pomaga rozluźniać napięte mięśnie brzucha i miednicy),
  • spacery,
  • jazdę na rowerze.
  
Warto skorzystać z aromaterapii – wdychaj olejki aromatyczne z rumianku lub róży (kropla na nadgarstek) lub zrób sobie ciepłą kąpiel z dodatkiem trzech kropli olejku lawendowego, szałwiowego lub geraniowego.

Farmakologiczne leczenie PMS

W cięższych przypadkach, kiedy objawy PMS utrudniają codzienne funkcjonowanie kobiety, stosuje się leczenie farmakologiczne. Lekarz może zalecić:
 
  • przyjmowanie bromokryptyny, obniżającej poziom prolaktyny,
  • leki przeciwdepresyjne z grupy SSRI (selektywne inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny, które ułatwiają działanie neuroprzekaźnikom hormonu odpowiedzialnego za nastrój, czyli serotoniny),
  • leki uspokajające, przeciwlękowe (w przypadku nadpobudliwości i stanów depresyjnych),
  • leki przeciwbólowe i rozkurczowe (przy silniejszych bólach podbrzusza i piersi).

W aptekach dostępne są także bez recepty roślinne środki łagodzące objawy PMS.
Jedną z metod walki z zespołem napięcia przedmiesiączkowego jest stosowanie pigułek antykoncepcyjnych jednofazowych - zapewniają stałe stężenie hormonów płciowych we krwi. W ten sposób organizm nie odczuwa braku progesteronu w drugiej fazie cyklu.

W przypadku występowania silnych objawów PMS ważne i trudne sprawy warto odłożyć na lepszy czas, czyli pierwszą połowę cyklu, która jest o wiele łaskawsza dla organizmu kobiety.

Więcej o zdrowiu kobiety:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy