zespół napięcia przedmiesiączkowego PMS
fot. Adobe Stock

Zespół napięcia przedmiesiączkowego PMS - zmora tak wielu kobiet

Zmiany nastroju, poddenerwowanie i ból brzucha to tylko jedne z kilkuset (!) objawów PMS, który co miesiąc dokucza wielu kobietom i uprzykrza im życie. Są jednak skuteczne sposoby, aby złagodzić jego skutki. Zobacz!
zespół napięcia przedmiesiączkowego PMS
fot. Adobe Stock
Szacuje sie, że jest nawet 300 różnych objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Wiele z nich czyni życie kobiety nie do zniesienia. Dlaczego tak się dzieje? Czy ten uciążliwy stan emocjonalny i fizyczny mija wraz z krwawieniem miesiączkowym? Zobacz, co powoduje że kobiety mają złe samopoczucie w drugiej połowie cyklu i cierpią na zespół napięcia przedmiesiączkowego.

Spis treści:
 

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) - dlaczego go masz?

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (z ang. PMS, czyli Premenstrual Syndrome) to zespół fizycznych, psychicznych i emocjonalnych dolegliwości pojawiających się u kobiety około 7-12 dnia przed miesiączką. Ma on związek z poziomem hormonów w organizmie, który waha się w trakcie całego cyklu miesięcznego. Zmiany stężenia hormonów wpływają na funkcjonowanie komórek nerwowych mózgu, co skutkuje gorszym samopoczuciem kobiety.

Kobiety, których jajniki produkują więcej estrogenu i progesteronu mają mniejsze dolegliwości przed miesiączką, ponieważ w ich mózgach jest więcej hormonu działającego jak środek uspokajający – serotoniny. Kobiety, u których stężenie tych hormonów jest niższe tuż przed okresem, są szczególnie narażone na różne dolegliwości. Dochodzi u nich do zaburzenia funkcjonowania kory przedczołowej w mózgu, w efekcie czego następuje wzrost niekontrolowanych emocji.
Redakcja poleca: Mydlany trick, czyli jak pozbyć się zarazków z małych rączek
Nowy rok szkolny, zaczynamy od powtórki z biologii. Wiecie, że małe, dziecięce rączki mogą pomieścić nawet 150 różnych gatunków bakterii? Nie wszystkie mają złe intencje, ale sporo z nich potrafi nieźle narozrabiać. Jak się pozbyć niechcianych zarazków? Antybakteryjne naturalnie.

Objawy PMS

Zespół napięcia przedmiesiączkowego dotyczy drugiej połowy cyklu kobiecego. Przez pierwsze dwa tygodnie po miesiączce stężenie estrogenu w kobiecym ciele jest wysokie. To bardzo dobrze wpływa na funkcjonowanie kobiety, która jest w tym czasie pogodna, zadowolona z życia i aktywna.

Około czternastego dnia cyklu jajniki zaczynają wydzielać progesteron, który nie ma już tak dobroczynnego wpływu na samopoczucie. W tym czasie kobiety skarżą się na rróżne dolegliwości psychiczne i fizyczne.

Psychiczne objawy PMS:
  • problemy z koncentracją;
  • irytacja;
  • większy stres;
  • poddenerwowanie;
  • niska samoocena;
  • spadek libido;
  • rozchwianie emocjonalnie - płaczliwość, agresywność i depresyjne stany.

Fizyczne objawy PMS:
  • bolesność piersi;
  • ból brzucha;
  • migrenowe bóle i zawroty głowy;
  • wzrost apetytu;
  • tymczasowy wzrost masy ciała (od 2 do 4 kg);
  • problemy z cerą.

PMS może zaostrzać przebieg chorób przewlekłych, takich jak:
 
  • cukrzyca;
  • astma oskrzelowa;
  • katar sienny;
  • alergiczne zmiany skórne.
Pierwsze objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego pojawiają się zazwyczaj między 20. a 30. rokiem życia kobiety. Będą jej towarzyszyć – z wyjątkiem ciąży – aż do menopauzy.

Jak żyć z PMS?

Przyjmuje się, że połowa dojrzałych kobiet ma przynajmniej kilka z kilkuset objawów PMS, a jedna piąta kobiet ma tak silne dolegliwości, że wymagają leczenia!

Nie ma leków zwalczających zespół napięcia przedmiesiączkowego. Leczy się go objawowo i polega to na łagodzeniu konkretnych symptomów. Lekarze uważają, że zmiana stylu życia i odpowiednia dieta mogą znacząco zmniejszyć, a nawet usunąć dolegliwości. Zalecają przede wszystkim:
 
  • ograniczenie spożywania cukru i soli;
  • tłuszczu zwierzęcego;
  • rezygnację z potraw ciężkostrawnych (np. smażonych w głębokim tłuszczu);
  • unikanie alkoholu;
  • papierosów;
  • kofeiny.

Jeżeli masz PMS zmień nawyki żywieniowe:
 
  • przejdź na dietę wegetariańską;
  • pij dużej ilości wody;
  • spożywaj warzywa i owoce o działaniu moczopędnym – arbuz, natęi pietruszki.

Dostarczaj organizmowi produktów bogatych w witaminy:
 
  • wit. A - marchwi, dyni, moreli, wiśni, śliwek, fasolki szparagowej, groszku;
  • wit. E – kiełków pszenicy, zielonych roślin liściastych, orzechów, awokado;
  • wit. C – pomidorów, cytrusów, owoców dzikiej róży, jabłek, porzeczek;
  • suplementów mających w składzie magnez i witaminy z grupy B (wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, są też niezbędne do syntezy hormonów płciowych);
  • niektórym kobietom pomaga olejek z wiesiołka (w kapsułkach). 

Zadbaj o kondycję fizyczną:
 
  • wysypiaj się (co najmniej osiem godzin na dobę);
  • relaks;
  • gimnastykę;
  • taniec;
  • jogę (pomaga rozluźniać napięte mięśnie brzucha i miednicy);
  • spacery;
  • jazdę na rowerze.
  
Warto skorzystać z aromaterapii - wdychaj olejki aromatyczne z rumianku lub róży (kropla na nadgarstek) lub zrób sobie ciepłą kąpiel z dodatkiem trzech kropli olejku lawendowego, szałwiowego lub geraniowego.

Leki na PMS

W cięższych przypadkach, kiedy objawy utrudniają codzienne funkcjonowanie kobiety, stosuje się leczenie farmakologiczne. Lekarz może zalecić:
 
  • przyjmowanie bromokryptyny, obniżającej poziom prolaktyny;
  • leki przeciwdepresyjnych z grupy SSRI (selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny, które ułatwiają działanie neuroprzekaźnikom hormonu odpowiedzialnego za nasz nastrój, czyli serotoniny);
  • leki uspokajające, przeciwlękowe (w przypadku nadpobudliwości i stanów depresyjnych);
  • leki przeciwbólowe i rozkurczowe (przy silniejszych bólach podbrzusza i piersi).

W aptekach dostępne są także bez recepty roślinne środki łagodzące objawy PMS.
Jedną z metod walki z zespołem napięcia przedmiesiączkowego jest stosowanie pigułek antykoncepcyjnych jednofazowych - zapewniają stałe stężenie hormonów płciowych we krwi. W ten sposób organizm nie odczuwa braku progesteronu w drugiej fazie cyklu.

W przypadku silnych objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego ważne i trudne sprawy warto w tym czasie odłożyć na lepszy czas, czyli pierwszą połowę cyklu, która jest o wiele łaskawsza dla organizmu kobiety.

   
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

O tym się mówi!

Wzmacniamy odporność