maluch, farby, malowanie
Edukacja

Co powinno umieć dziecko zanim pójdzie do szkoły?

Co w powinno przeżyć, czego doświadczyć, z czym się zetknąć dziecko w ciągu pierwszych siedmiu lat swojego życia? Co powinno zobaczyć, usłyszeć, poznać? Jaką wiedzę posiąść, zanim nauczy się tabliczki mnożenia, dopływów Wisły i daty rewolucji francuskiej?

Co powinien umieć siedmiolatek?

Badacze z Niemiec próbowali znaleźć odpowiedź na to pytanie. Przez trzy lata zadawali je naukowcom, specjalistom z różnych dziedzin, pedagogom, rodzicom, dziadkom, ludziom bezdzietnym. Wśród ich rozmówców byli i znany psycholog, i turecka analfabetka, i generał. 
Lista, która dzięki temu powstała nie jest spisem tego, co dziecko "musi". To raczej  propozycje, pomysły, możliwości, tego, co warto zaproponować dziecku.
To także zwrócenie uwagi na fakt, że ważna jest nie tylko umiejętność czytania czy liczenia, a na rozwój wpływa o wiele więcej doświadczeń i przeżyć.
Właściwie wszystko, co na niej jest,  wiąże się z doznawaniem, doświadczaniem, przeżywaniem, a nie przyswajaniem sobie książkowych wiadomości. Oto jej fragmenty.

Czego powinno doświadczyć dziecko w ciągu pierwszych siedmiu lat życia?

Oto garść propozycji:

  • Odczuwać własną obecność jako coś dobrego.  
  • Chcieć wygrywać i umieć przegrywać.
  • Nie mylić głodu z gniewem, zmęczenia za smutkiem, znać opisy stanów emocjonalnych takie jak  "gotuje się we mnie", "jestem w skowronkach."
  • Widzieć radość innych, gdy robi postępy w nauce.
  • Doświadczyć tego, że ciało ludzkie unosi się na wodzie.
  • Umieć się huśtać (a wiec czuć,  co ciało robi z huśtawką,  a huśtawka z ciałem).
  • Ulepić bałwana, zbudować zamek z piasku i tamę na strumieniu. Rozpalić i zgasić ognisko.

    Zobacz też: 23 pomysły na szalone zabawy ruchowe.
     
  • Poznać podstawy sztuki kulinarnej: mieszać, kroić, obierać, rozumieć różnicę między tym, co surowe a tym, co gotowane, chrupiące a przypalone itd.
  • Zobaczyć rodzinę, rodziców w innym otoczeniu. Doświadczyć różnicy: komfort/prymitywne warunki. W domu/w podróży.
  • Tęsknić za domem, nocować u innej rodziny. Mieć kontakt z innymi modelami rodzinnymi, innymi zasadami. Znać jakiś zwyczaj obowiązujący tylko we własnej rodzinie.
  • Doświadczyć jak własny pomysł udoskonalenia czegoś jest wprowadzony w życie.
  • Odczuć, że świat się zmienia. Że babcia dorastała w innych warunkach. Zobaczyć stare przedmioty w muzeum.
  • (Chcieć) założyć kolekcję.
  • Wspiąć się na drzewo, wpaść do strumienia, kosić trawę, zbierać plony.
  • Zbadać zamek błyskawiczny i zapięcie na rzepy, umieć się obchodzić z ryglami, kluczami.
  • Brać udział w ustalaniu reguł. Zmienić regułę. Kojarzyć pojęcie "wyjątku."
  • Spotkać znawcę, eksperta, mistrza. Pracować pod jego okiem.
  • Odczuć dumę z bycia dzieckiem. Tylko dzieckiem.


Lista jest o wiele  szersza i można ją znaleźć w książce  Donaty Elschenbroich "Co siedmiolatek wiedzieć powinien".

Przeczytaj, dlaczego w szybko zmieniającym się świecie literki to nie wszystko.

Eksperymenty dla dzieci: jak zrobić tęczę [WIDEO]

Joanna Luberadzka-Gruca
Andrzej Muliński
Wychowanie
Pomaganie innym uzależnia – mówi szefowa Fundacji Polki Mogą Wszystko
Każdy ma coś, czym się może podzielić, tylko trzeba to coś w sobie odnaleźć – przekonuje Joanna Luberadzka-Gruca, wiceprezes i dyrektor Fundacji Polki Mogą Wszystko i radzi, jak mądrze pomagać innym i nauczyć tego swoje dziecko.

O pomaganiu wiesz niemal wszystko. Czy, aby komuś pomagać, trzeba się na tym znać? Wielokrotnie spotykam się z poglądem, że nie trzeba mieć żadnych umiejętności, doświadczenia, kompetencji, aby pracować w organizacji pozarządowej i pomagać. Bo przecież pomaganie to taka oczywista rzecz. Każdy z nas komuś w życiu pomógł, każdy się na tym zna i doskonale wie, jak to robić. Tymczasem pomaganie obliczone na osiągnięcie prawdziwego efektu, czyli takie, które ma przynieść rzeczywistą zmianę, jest bardzo, bardzo trudne.  I nie wiedząc jak, możemy bardziej zaszkodzić niż pomóc?  Niestety, tak. Bardzo dobrym przykładem, jak nie powinno się tego robić, jest sposób, w jaki ludzie pomagają tym, którzy żebrzą na ulicy. Często tym procederem trudnią się szajki, które cynicznie wykorzystują do tego  innych ludzi. Weźmy choćby przesiadujące na ulicy kobiety o ciemnej karnacji, z dziećmi, które spały niezależnie od tego, w jakim były wieku. Dzięki nim kobiety wzbudzały litość, więc przechodnie dawali im drobne pieniądze. A to napędzało ten biznes.  I te dzieci były jego elementem? Elementem dobrze prosperującego biznesu? Właśnie. Znam kilkoro dzieci, które zabrano tym kobietom. W żadnym przypadku nie były to ich dzieci. I nigdy nie miały legalnych dokumentów. Niektóre były ofiarami handlu ludźmi. Zostały kupione i przywiezione do Polski tylko po to, by wykorzystywać je do tego procederu. Bywały celowo niedożywiane, krępowane. Wiadomo, im mniejsze dziecko, tym większą wzbudza litość... Jak najlepiej pomóc w tej sytuacji? Wystarczy nie dawać pieniędzy? Nie, nie wystarczy. Jeśli chce się naprawdę pomóc tym dzieciom, czyli rzeczywiście coś zmienić w ich życiu, to trzeba zadzwonić na policję.  Nie dajemy pieniędzy na ulicy. Nie przechodzimy obojętnie, ale reagujemy, gdy widzimy żebrzące dziecko. Czego jeszcze nie należy...

Pielęgnacja
Życie z małym egoistą
Wyrywanie zabawek, awantury przy każdej próbie sprzeciwu, wymuszanie... Znasz to?

Wyrywanie zabawek, awantury przy każdej próbie sprzeciwu, wymuszanie... Znasz to? Masz wrażenie, jakby Twój maluch myślał tylko o sobie? Niepokoisz się, co z niego wyrośnie? Niezależnie od wieku malucha, pamiętaj, że: - Nikt nie rodzi się egoistą – kimś bezwzględnie walczącym o swoje, myślącym wyłącznie o sobie. - Malec chce być troskliwy. Takie zachowanie jest bliskie naszej naturze, bo w ten sposób zapewniamy sobie opiekę. Trzeba tylko pokazać mu, jak to robić. - Dziecko uczy się od innych. Jeśli w Twoim odczuciu zachowuje się jak król, to dlatego, że musiało się przekonać, że taka postawa się opłaca (bo wtedy jest się w centrum uwagi). - Zdolny i zaborczy to nie to samo. Osoby inteligentne bywają niecierpliwe, skupione na sobie, roszczeniowe, ale naprawdę nie warto tego wzmacniać. - Współpraca rodzi się powoli. Aby się jej nauczyć, potrzeba wielu prób i popełniania błędów. Nim malec będzie umiał dogadywać się z innymi dziećmi, najpierw musi poznać sam siebie, rozumieć emocje, znać poczucie własności. Oto kolejne etapy na tej drodze. To moje i tamto też Niemal do końca pierwszego roku życia maluch powinien być pępkiem świata, czuć, że może liczyć na bliskie mu osoby, że świat jest przyjazny i przewidywalny. W ten sposób poczuje się bezpiecznie. To da mu odwagę, by zrobić następny krok. Powoli zacznie zdawać sobie sprawę z własnych możliwości: będzie sprawdzał, jaki skutek przyniosą różne działania, eksperymentował. Jednocześnie powoli odczuwa rozmaite ograniczenia i zakazy. Nie rozumie jeszcze, że rzeczy mają właścicieli. Chce dostać wszystko, co go zainteresuje, także dlatego, że lubi gromadzić przedmioty. W tym czasie dochodzi do pierwszych konfliktów, bo półtoraroczny maluch jest bardzo skupiony na sobie i nastawiony niemal całkowicie na branie. Wszystko musi mieć natychmiast, nie wie, co to znaczy dzielić się...

maluch, zabawa, plaża, morze
Gry i zabawy
Nauka poprzez zabawę
Brykanie na świeżym powietrzu to nie tylko świetna zabawa, ale też sposób na rozwój fizyczny i psychiczny malca. Co robić na dworze? Oto lekcje, które spodobają się smykowi.

Dlaczego warto jak najwięcej biegać, skakać, turlać się po trawie, kąpać się i budować zamki z piasku? Bo ruch nie tylko wzmacnia organizm dziecka, ale także pozwala maluchowi nauczyć się czegoś o sobie, innych ludziach i otaczającej go przestrzeni i przedmiotach. Ruch to nie tylko zdrowie fizyczne, ale także dobra kondycja psychiczna oraz lepszy rozwój umysłowy. Dlatego podczas letnich miesięcy ruszajmy się całą rodziną! Harce na placu zabaw Jedną z pierwszych dziecięcych zabaw jest zjeżdżanie z podwórkowej zjeżdżalni. Żeby jednak poczuć wiatr na twarzy, dziecko musi najpierw wdrapać się po drabince, usiąść w odpowiednim miejscu, odepchnąć się, zjechać, a potem wstać i... wszystko zaczynać od nowa. Podczas wykonywania tych czynności kształtuje się odwaga i koordynacja ruchowa . Bujanie się na huśtawce czy kręcenie na karuzeli reguluje za to siłę napięcia mięśni tułowia, ramion i nóg. Stymuluje również układ przedsionkowy, który wpływa na koordynację naszych zmysłów – ruchu, dotyku, słuchu, wzroku. Wspinanie się na drabinki uczy planowania przestrzennego ruchu – dziecko musi zastanowić się, jaki ruch wykonać, by dostać się w konkretne miejsce. Warto więc malucha zachęcać do tego typu zabaw – zacząć od prostych, łatwych dla niego zadań, powoli zwiększając stopień trudności. Przez cały czas dziecko musi mieć poczucie bezpieczeństwa i świadomość, że mu się udaje. Jeśli smyk nigdy nie chce bawić się na podwórku, warto poradzić się specjalisty – psychologa, terapeuty integracji sensorycznej bądź rehabilitanta dziecięcego. Budowanie zamków z piasku Codziennie dotykamy czegoś gołymi dłońmi. A stopy? Są poszkodowane przez większość roku. I wielka szkoda, bo kryją w sobie receptory odpowiadające wszystkim narządom wewnętrznym. Dlatego latem maluch jak najczęściej powinien chodzić boso po piasku, kamieniach,...

Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
kiedy nie można odliczyć ulgi na dziecko
Aktualności
Kiedy nie można odliczyć ulgi na dziecko? Przepisy w 2023
Ewa Janczak-Cwil
rekrutacja do szkół podstawowych
Aktualności
Rekrutacja do szkoły podstawowej 2023: zasady, zapisy. Kiedy zaczyna się nabór?
Ewa Janczak-Cwil
przedszkole integracyjne
Edukacja
Przedszkole integracyjne: co to jest, dla kogo? Program
Magdalena Drab
Rekrutacja do szkół średnich: jak wygląda, ważne terminy, obliczanie punktów
Aktualności
Rekrutacja do szkół średnich: kiedy składa się papiery do liceum? Kalendarz 2023
Luiza Słuszniak
Ile może zarobić dziecko, żeby nie stracić ulgi
Prawo i finanse
Ile może zarobić dziecko, żeby nie stracić ulgi – aktualne przepisy
Ewa Janczak-Cwil
Wielki Post: co to jest, ile trwa, historia, symbole
Święta i uroczystości
Wielki Post: ile trwa, historia, symbole, jak się go obchodzi? Kiedy się zaczyna i kończy w 2023 roku?
Luiza Słuszniak
Rekolekcje wielkopostne: co to jest, ile trwają, co mają na celu
Święta i uroczystości
Rekolekcje wielkopostne: co to jest, ile trwają, co mają na celu i czy są obowiązkowe
Luiza Słuszniak
kiedy wakacje
Aktualności
Kiedy wakacje w 2023 roku – początek i zakończenie, jak planować letni wypoczynek?
Ewa Janczak-Cwil
Opieka nad żoną po porodzie
Prawo i finanse
Opieka nad żoną po porodzie 2023: kto ma prawo do zwolnienia i na jak długo?
Joanna Biegaj
Czy alimenty wlicza się do dochodu
Prawo i finanse
Czy alimenty wlicza się do dochodu: czy liczą się do zasiłku rodzinnego i do kredytu?
Milena Oszczepalińska
Nabór elektroniczny do szkół i przedszkoli 2023
Uczeń
Nabór elektroniczny do szkół i przedszkoli 2023
Luiza Słuszniak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
Pewniaki na egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Język polski
Pewniaki na egzaminie ósmoklasisty: co warto powtórzyć przed egzaminem z języka polskiego?
Luiza Słuszniak
AMR, schemat żywienia niemowląt
Dieta
Schemat żywienia niemowląt: aktualne zalecenia 2023
Magdalena Drab
olej z wiesiołka
Starania o dziecko
Olej z wiesiołka na płodność: czy pomaga zajść w ciążę?
Magdalena Drab
poród w szpitalu
Poród naturalny
Chwyt Kristellera – co to jest, jak wygląda, czym grozi i czy to legalne?
Luiza Słuszniak
Edukacja
Rodzaje przedszkoli: poznaj typy przedszkoli, by wiedzieć, które będzie najlepsze dla twojego dziecka
Luiza Słuszniak
Egzamin ósmoklasisty 2022  z języka polskiego. Zakres materiału
Uczeń
Egzamin ósmoklasisty 2023 z języka polskiego: co trzeba umieć, zakres materiału
Luiza Słuszniak