Ciecierzyca w czasie karmienia piersią
fot. AdobeStock

Ciecierzyca a karmienie piersią – dlaczego warto ją jeść?

Cieciorka bardzo dobrze zastępuje mięso, dlatego często jedzą ją wegetarianie. Warto jednak, aby ciecierzycę jadły też mamy karmiące piersią.
Katarzyna Pinkosz
Ciecierzyca w czasie karmienia piersią
fot. AdobeStock
Ciecierzyca (cieciorka, groch włoski) jest mało znana w polskiej kuchni, bardzo za to ceniona w kuchni  śródziemnomorskiej i na Bliskim Wschodzie. Są dwa rodzaje ciecierzycy: kabuli i desi. Ziarna kabuli są duże, kremowe, desi – małe i występują w wielu kolorach: kremowym, czerwonym, czarnym, brązowym, żółtym i zielonym.

Co dobrego w ciecierzycy?

Podobnie jak inne rośliny strączkowe, ciecierzyca ma sporo cennych składników odżywczych. Najważniejsze z nich to:
  • białko: białko zawarte w ciecierzycy jest bardzo dobrej jakości, choć dostarcza nieco innych aminokwasów niż te, które znajdują się w produktach pochodzenia roślinnego (dlatego np. warto połączyć ciecierzycę z kaszą),
  • błonnik: w ciecierzycy jest zwłaszcza dużo nierozpuszczalnych frakcji błonnika, co zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego,
  • witaminy z grupy B: ważne dla funkcjonowania mózgu i układu nerwowego,
  • kwas foliowy: zapobiega niedokrwistości (anemii),
  • wapń: ważny dla kości,
  • magnez: ważny dla układu nerwowego,
  • potas: ważny dla serca i układu krążenia,
  • żelazo: zapobiega niedokrwistości.
Jedzenie ciecierzycy, podobnie jak innych roślin strączkowych, jest polecane przez kardiologów, onkologów, diabetologów, ponieważ zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych: chorób serca, nowotworów, cukrzycy. Jedzenie ciecierzycy obniża ciśnienie, obniża ilość złego cholesterolu (LDL). Dzięki zawartości żelaza i kwasu foliowego zapobiega niedokrwistości (anemii). Dzięki dużej zawartości błonnika ciecierzyca sprzyja też odchudzaniu.
Redakcja poleca: Czego brakuje w diecie kobiet karmiących piersią? - film
Niestety, kobiety karmiące piersią nie odżywiają się dobrze... Badania wykazały, że całkiem niepotrzebnie wykluczają ze swojej diety niektóre produkty - i choć robią to w trosce o dziecko, to nie jest to korzystne. Zobacz, co możesz poprawić w swojej diecie, jeśli karmisz piersią.

Jak jeść ciecierzycę?

Ciecierzyca może być bardzo dobrym dodatkiem do zup, sałatek, można z niej robić kotlety, jest też bardzo dobrym farszem do pierogów, krokietów. Można z niej zrobić mąkę do wyrobu chleba czy placków.

Jedną z najczęściej spożywanych potraw z ciecierzycy jest hummus – pasta z ciecierzycy z dodatkiem m.in. czosnku, oliwy, soku z cytryny, soli, pieprzu.

Ciecierzyca, bóle brzucha i karmienie piersią

W czasie karmienia piersią warto jeść ciecierzycę, a po to, żeby nie spowodowała bólów brzucha, trzeba ją w odpowiedni sposób przygotować. Ciecierzyca, podobnie jak inne rośliny strączkowe, może powodować powstawanie gazów w przewodzie pokarmowym, wzdęcia i kolki. Powodem jest to, że zawarty w niej rodzaj oligosacharydów nie jest trawiony w żołądku, a dopiero w jelicie grubym. Produktem ubocznym są gazy: metan, wodór, dwutlenek węgla. Najwięcej kłopotliwych oligosacharydów zawierają stare, dojrzałe nasiona.

Sposobem, aby się ich pozbyć, jest moczenie. Ciecierzycę przed gotowaniem należy moczyć: najlepiej zalać ją gorącą wodą, moczyć 10-12 godzin, a potem wodę odlać, ciecierzycę zalać wrzątkiem i gotować, aż nasiona będą miękkie (zwykle 1,5 godziny). Można zmienić wodę nawet 2 razy.

Zobacz też:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy