przedszkole integracyjne
fot. Adobe Stock

Zalety i wady przedszkola integracyjnego

Przedszkole integracyjne przyjmuje do tych samych oddziałów dzieci niepełnosprawne i z różnymi dysfunkcjami oraz dzieci zdrowe. W niektórych zwykłych przedszkolach istnieją grupy integracyjne. Dzieci specjalnej troski stanowią w nich zdecydowaną mniejszość. W założeniach korzyści z takiego rozwiązania odnoszą zarówno dzieci zdrowe jak i niepełnosprawne. Jednak nie zawsze tak jest.
Ewa Janczak-Cwil
przedszkole integracyjne
fot. Adobe Stock
Jedną z ofert dla rodziców przedszkolaków są przedszkola integracyjne. Jeśli zastanawiasz się nad posłaniem swojego malucha do takiego przedszkola albo do grupy integracyjnej w zwykłym przedszkolu, oto garść najważniejszych informacji na ten temat. Koniecznie je przeczytaj!

Spis treści:

Założenia przedszkola integracyjnego

Przedszkole integracyjne przyjmuje nie tylko zdrowe dzieci, ale też takie, które mają różne deficyty – są niepełnosprawne fizycznie lub intelektualnie. Wszystkie dzieci – i zdrowe, i niepełnosprawne – znajdują się w jednej grupie przedszkolnej dopasowanej do ich wieku. Dzięki temu od najmłodszych lat uczą się funkcjonować w różnorodnym zespole, co ma przynosić korzyści zarówno dzieciom w pełni sprawnym, jak i tym z różnego rodzaju deficytami. Maluchy mają w ten sposób poznawać odmienność innych ludzi, uczyć się tolerancji i współpracy.

Liczba dzieci w oddziale integracyjnym w przedszkolu

W oddziale integracyjnym w przedszkolu lub w grupie w przedszkolu integracyjnym może być 15-20 dzieci. W ramach jednej grupy mogą znaleźć się dzieci poruszające się na wózku inwalidzkim, dotknięte porażeniem mózgowym, lekko upośledzone umysłowo, niedosłyszące, z zespołem Aspergera oraz zupełnie zdrowe. Dzieci z różnymi dysfunkcjami nie mogą stanowić więcej niż 1/3 grupy, co w praktyce oznacza 3-5 takich dzieci w grupie. Wszystkie dzieci mają takie same prawa i obowiązki, są więc równo traktowane, z uwzględnieniem oczywiście deficytów poszczególnych maluchów.

Zalety przedszkola integracyjnego

Niewątpliwie należy do nich mniejsza liczebność grup oraz fakt, że do każdej przydzielonych jest dwóch nauczycieli. W ramach zajęć odbywają spotkania ze specjalistami (logopeda, fizjoterapeuta, psycholog, terapeuta integracji sensorycznej), którzy pracują nad jak najlepszym rozwojem dzieci specjalnej troski. Jednak specjaliści roztaczają opiekę nad wszystkimi dziećmi w grupie, co sprawia, że niewykryte dotąd problemy u dzieci zdrowych (np. nadwrażliwość sensoryczna) mają szansę zostać wcześnie uchwycone i poddane terapii. Ponadto zdrowe maluchy, poprzez obserwację dzieci niepełnosprawnych i zabawy z nimi, dowiadują się, że ludzie są różni. Łatwiej im w przyszłości akceptować różnice i traktować odmienność innych, w tym niepełnosprawność, jako coś naturalnego. Uczą się empatii i troski o innych.

W przedszkolu integracyjnym zajęcia i zadania dostosowuje się do każdego dziecka. Dzięki temu zarówno maluchy zdrowe jak i specjalnej troski mogą brać w nich udział. Wszystko odbywa się bez pośpiechu i bez wywierania presji. Dzięki temu atmosfera pracy i zabawy jest bardziej przyjazna wszystkim dzieciom.

Wady przedszkola z oddziałami integracyjnymi

Mogą być identyczne jak w zwykłych przedszkolach (niedostateczna czystość, niesatysfakcjonująca jakość posiłków itp.), ale tymi mankamentami nie będziemy się tu zajmować. Skupimy się na tych, które wynikają wyłącznie z charakteru placówki. I tak naprawdę nie są to wady, ale potencjalne problemy, które mogą, ale nie muszą wystąpić:
  • Dzieci zdrowe mogą izolować się od malców niepełnosprawnych, bawiąc się wyłącznie między sobą. Jednak czy tak będzie, w dużej mierze zależy od nauczycieli i ich umiejętności organizowania zajęć tak, by dzieci się między sobą integrowały.
  • Nauczyciele mogą więcej czasu poświęcać dzieciom z niepełnosprawnościami. I to jest w porządku, bo dzieci uczą się, że każdy ma inne potrzeby. Jednak te różnice w uwadze poświęcanej malcom nie powinny polegać na tym, że nauczyciel zupełnie zaniedbuje zdrowe dzieciaki. Wykwalifikowany, doświadczony i zaangażowany nauczyciel będzie umiał odpowiednio podzielić swoją uwagę tak, aby żadne z dzieci nie czuło się zaniedbane.
  • Zdrowe dzieci mogą odczuwać wyższość nad niepełnosprawnymi. Mogą zacząć czuć się lepsze i uznać, że mają nad nimi przewagę. I znowu – czy tak się stanie, w dużej mierze będzie zależało do nauczycieli. Jednak warto podkreślić, że niemałą rolę w powstawaniu tego typu problemów, odgrywają rodzice. To twoją rolą jest także uczyć dzieci tolerancji i współczucia oraz tłumaczyć, że inny nie znaczy gorszy.

Przeczytaj także:
Redakcja poleca: Dziecko chodzi na palcach – czy to norma, czy zaburzenie? [WIDEO]
Przyczyn, dlaczego dziecko chodzi na palcach, może być wiele – od niegroźnych po powody chorobowe, np. porażenie mózgowe lub obciążenia genetyczne. Chodzenie na palcach u dziecka wymaga konsultacji ze specjalistą, aby w razie potrzeby wdrożyć leczenie.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy