GRY

Badania pokazują, że ten składnik za rzadko występuje w dziecięcej diecie

Ponad połowa Polaków spożywa jej zbyt mało, 11 proc. z nas w ogóle po nią nie sięga. Oprócz tego, że sami nie pijemy wody, to nie uczymy tego dzieci!

Woda dla dziecka
fot. AdobeStock
Dziś rodzice są coraz bardziej świadomi tego, jak dbać o dietę maluszka, jednak nadal jest wiele do zrobienia w kwestii nawadniania organizmu. Sami często nie pijemy wody i sięgamy po słodkie napoje ucząc tego samego nasze dzieci. A to duży błąd!

Realny problem

Choć indywidualne zapotrzebowanie na wodę jest uzależnione od wielu czynników, to istnieją konkretne zalecenia w zakresie ilości jej spożycia. Zgodnie z zaleceniami Instytut Żywności i Żywienia powinniśmy pić 1l wody na każde 30 kg masy ciała lub 1 ml na 1 kcal spożywanego pokarmu. W praktyce oznacza to zapotrzebowanie na poziomie ok. 1,5 litra wody dziennie u dzieci w wieku 4-9 lat i do 2,5 litra w przypadku osób dorosłych. Oczywiście dotyczy to umiarkowanej temperatury otoczenia i aktywności fizycznej. Gdy te się zwiększają, zapotrzebowanie na wodę również rośnie. Warto także pamiętać, że ok. 20 proc. zapotrzebowania na wodę pokrywa zbilansowana dieta, resztę powinniśmy uzupełnić płynami... tyle że tym bywa różnie. 

Ponad połowa Polaków pije zbyt mało wody, 11 proc. z nas w ogóle po nią nie sięga. Problem ten widoczny jest niestety również wśród najmłodszych pokoleń. Dzieci w wieku 4-9 lat piją średnio tylko jedną szklankę wody dziennie na 5 wypijanych szklanek płynów! Takie niezdrowe nawyki wpływają nie tylko na samopoczucie, ale mogą także niekorzystnie wpłynąć na nasze zdrowie.
Redakcja poleca: Dieta rocznego dziecka - film
Kiedy wprowadzać nowe pokarmy do diety niemowlaka? Czy to prawda, że roczne dziecko może jeść niemal wszystko? Posłuchaj porad pediatry.

Jaką wodę wybrać?

Wodami odpowiednimi do picia dla każdego z nas, bez względu na wiek czy stan zdrowia, są wody źródlane. Nie zawierają one w znacznej ilości składników, które niektórzy z nas muszą ograniczać w swojej diecie, takich jak chlorki, jodki czy sód. Są wolne od nieorganicznych i organicznych zanieczyszczeń powiązanych z działalnością człowieka jak np. pestycydy. Dzięki swej neutralności oraz spełnianiu wysokich standardów dotyczących czystości mikrobiologicznej woda źródlana może być spożywana przez kobiety ciężarne czy karmiące piersią.


Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego wśród internautów dla Żywiec Zdrój S.A., wciąż pokutują liczne mity na ten temat wody. Wśród nich opinia, że „dzieci nie lubią pić niedosładzanej wody” oraz że „picie wody wypłukuje składniki mineralne z organizmu”. Tymczasem woda to najistotniejszy składnik ludzkiego organizmu. To właśnie w środowisku wodnym zachodzą wszystkie niezbędne naszej procesy. - Każdy wie, że woda jest ważna, ale nie zawsze potrafimy powiedzieć, co to tak naprawdę oznacza, a przecież woda jest głównym składnikiem naszego organizmu i bierze udział we wszystkich zachodzących w nim procesach. Pełni funkcję ochronną, pomaga transportować składniki odżywcze i usuwać zbędne substancje przemiany materii, które mogą być toksyczne dla organizmu. Ponieważ stanowi aż 75 proc. naszego mózgu, wpływa też na nasze funkcje poznawcze, w tym zapamiętywanie i koncentrację. Woda to optymalny wybór, ponieważ nie zawiera cukru i nie dostarcza kalorii – tłumaczy Ilona Woźniak, Kierownik ds. Naukowych i Żywieniowych w Żywiec Zdrój.

Zacznij od zdrowych nawyków

Warto od maleńkiego nauczyć dziecko pić wodę. Słodkie soki powinny być jedynie elementem posiłku (jedna z zalecanych dziennych porcji warzyw i owoców). Jeśli dziecko już poznało słodki smak soków, rodzice mogą mieć więcej problemu z przestawieniem dziecka. Wielu rodziców wybiera wody smakowe i dosładzane, ale one mają "właściwości" dosładzanych napoju, czyli nie są najzdrowsze. Jeśli koniecznie chcesz uzyskać wodę smakową od czasu do czasu, dorzuć kilka plasterków cytryny, truskawki lub kawałki brzoskwini. Warto jednak byśmy zarówno my, jak i nasze dzieci sięgali po czystą wodę.

A wy dbacie o to, by dziecko wypijało odpowiednią ilość wody każdego dnia? Napiszcie w komentarzach.

Źródło: mat. prasowe 

Zobacz także:
Doładuj
Przeładuj