co jeść w ciąży 1 trymestr
fot. Fotolia

Co jeść w ciąży: 1 trymestr

Na teście ciążowym zobaczyłaś dwie kreski i od razu zaczęłaś zastanawiać się, co jeść w ciąży? 1 trymestr to ważny etap w rozwoju płodu. Jedz zdrowo, by zapewnić maleństwu jak najlepsze warunki do kształtowania się wszystkich najważniejszych narządów. Sprawdź, co powinno być koniecznym składnikiem twojej ciążowej diety przez pierwsze trzy miesiące oczekiwania na dziecko.
Małgorzata Wódz
co jeść w ciąży 1 trymestr
fot. Fotolia
Co jeść w ciąży – 1 trymestr jest wyjątkowy, bo wtedy zachodzi organogeneza, czyli kształtują się wszystkie narządy twojego dziecka. Podczas dziewięciu miesięcy ciąży twoje dziecko z zarodka wielkości ziarenka maku staje się prawie czterokilogramowym, półmetrowym, dorodnym... kabaczkiem. Nic dziwnego, że jego potrzeby się zmieniają. Naucz się komponować nieco inny jadłospis w każdym z trymestrów ciąży, aby zapewnić maleństwu jak najlepsze warunki do rozwoju. Sprawdź, co jeść w ciąży w 1 trymestrze.

Dieta w ciąży 1. trymestr

W pierwszych trzech miesiącach ciąży przyszła mama powinna sięgać po zielone warzywa liściaste bogate w kwas foliowy oraz witaminę E. Powinnaś jeść dużo białka, zarówno roślinnego, jak i zwierzęcego. Tłuste ryby morskie mają dużo witaminy D, zawierają również niezwykle cenny dla przyszłej mamy jod oraz kwasy tłuszczowe. Jedz do woli różnorodne warzywa i owoce, bogate w witaminy i składniki mineralne, np. fosfor, fluor, selen, magnez, miedź.

Z uwagi na choroby, które są szczególnie niebezpieczne na początku ciąży, w pierwszym trymestrze wystrzegaj się natomiast:
  • surowego mięsa i surowych ryb (częste źródła zakażenia toksoplazmozy);
  • serów pleśniowych (w których mogą być zarazki listeriozy);
  • niedogotowanych lub surowych jajek, niedopieczonego drobiu (bywają skażone salmonellozą).

Unikaj też mięsa z dużych ryb (lepiej wybierać te mniejsze, gdyż akumulują mniej szkodliwych substancji) oraz mięs o niewiadomym pochodzeniu i wędlin (to wysoko przetworzony produkt zawierający różne dodatki).

Jak odżywiać się w pierwszym trymestrze ciąży

W pierwszym trymestrze ciąży zapotrzebowanie kaloryczne wzrasta nieznacznie, bo tylko o 150 kcal. Specjaliści twierdzą, że nie ma potrzeby jadać więcej niż przed ciążą, ale warto zwracać uwagę na to, aby kalorie pochodziły z różnych grup produktów i ich nie brakowało. Dowiedziono bowiem, że niedostateczne odżywienie płodu może w dorosłym życiu sprzyjać: nadciśnieniu tętniczemu, nietolerancji glukozy, otyłości i chorobie niedokrwiennej serca.

Jeśli przed ciążą twoja waga była w granicach normy, teraz zmieni się nieznacznie. Staraj się nie przytyć więcej niż o około 4-5 kilogramów. Jeśli chcesz sprawdzić, czy tyjesz prawidłowo, skorzystaj z naszego kalkulatora wagi w ciąży.

Co jeść w pierwszym trymestrze ciąży

Odżywianie w pierwszym trymestrze ciąży powinno obejmować 6 grup produktów. Jednak ilości produktów z poszczególnych grup znacznie się różnią. Dieta w ciąży w 1 trymestrze powinna obejmować każdego dnia:
  • 8 porcji produktów zbożowych – porcja to kromka chleba lub 3 łyżki kaszy albo ryżu;
  • 4 porcje warzyw – porcja to 100 g ziemniaków lub dowolnych warzyw;
  • 3 porcje owoców – porcja obejmuje 100 g owoców;
  • 3 porcje produktów mlecznych – porcja to szklanka mleka lub mlecznego napoju typu kefir, jogurt lub 2 plastry żółtego sera albo 100 g twarogu;
  • 3 porcje tłuszczu – jedna porcja to łyżka albo trzy łyżeczki oleju lub oliwy;
  • 1 porcję mięsa lub ryb – porcja to 150 g.

Przestrzegając tych ilości poszczególnych produktów, będziesz mieć pewność, że twoja dieta jest zarówno odpowiednio kaloryczna, jak i pełnowartościowa – dla ciebie i dla dziecka.

Dieta w ciąży 1 trymestr a zapotrzebowanie dziecka

Pierwsze trzy miesiące ciąży to okres najbardziej intensywnych zmian. Zapłodnione jajo wędruje do macicy, zagnieżdża się i zaczyna dzielić. Powstaje łożysko, pępowina i worek owodniowy. Maleńkie komórki zarodka stają się coraz bardziej zróżnicowane, by dać początek wszystkim organom wewnętrznym. Tworzy się układ nerwowy i krwionośny, powstaje zawiązek serca – od 21. dnia bije ok. 120-140 razy na minutę. W kilkumilimetrowym ciałku mieszczą się nerki, wątroba, przewód pokarmowy i płuca. W drugim miesiącu ciąży zarodek zmienia wygląd – „traci” ogonek upodabniający go do kijanki. Kształtują się nóżki oraz rączki wraz z paluszkami i liniami papilarnymi. W trzecim miesiącu główka dziecka jest już wyraźnie zarysowana. Widać nosek, policzki i wargi maleństwa. Jego oczka, dotąd osadzone blisko uszu, zbliżają się do siebie. A uszka przesuwają się do góry. Powstaje żuchwa i zawiązki zębów mlecznych. Tworzy się kręgosłup oraz żebra. Pod koniec pierwszego trymestru dziecko waży ok. 40-60 gramów i ma 8-11 centymetrów długości.

W tym okresie organizm płodu potrzebuje wielu składników budulcowych i odżywczych. Do najważniejszych należą:
  • pełnowartościowe białko (a dokładniej mówiąc, zawarte w nim różnorodne aminokwasy),
  • tłuszcze (szczególnie nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3),
  • kwas foliowy oraz wiele witamin z grupy B niezbędnych do budowy komórek nerwowych,
  • cukry jako źródło energii,
  • witamina D potrzebna do budowy kości i zębów. Wraz z krwią maleństwu należy również dostarczyć dużo tlenu, który witamina D pomaga rozprowadzać,
  • witamina E, chroniąca także przed poronieniem.

Sprawdź także:
Redakcja poleca: Przepis na chłodnik z kiełkami
Chłodnik to idealny pomysł na orzeźwiający obiad, zwłaszcza, że jest szybki, smaczny i prosty do przyrządzenia.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 26 głosy

Zobacz także

Popularne tematy