W 5 klasie dzieci poznają najważniejsze pojęcia literackie, powtarzają zasady gramatyki i interpunkcji, piszą streszczenia i krótkie opowiadania, czytają lektury, poznają epokę średniowiecza. Uczą się też dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia do 1000 oraz wykonywania działań na ułamkach, rozwiązywania zadań tekstowych. Poznają budowę i charakterystykę bakterii i grzybów. Podczas godziny wychowawczej wychowawca klasy omawia z dziećmi bieżące sprawy.
Sprawdź, jakie przedmioty ma uczeń piątej klasy i ile godzin lekcyjnych tygodniowo na nie przypada.
Spis treści:
- Jakie są przedmioty w 5 klasie?
- Ile jest przedmiotów w 5 klasie szkoły podstawowej?
- Wymiar godzin poszczególnych przedmiotów w 5 klasie szkoły podstawowej
- Przedmioty w 5 klasie: jakie trzeba kupić zeszyty?
Jakie są przedmioty w 5 klasie?
W spisie przedmiotów 5 klasy szkoły podstawowej dochodzi dzieciom jeszcze jeden przedmiot – geografia (przed reformą szkolnictwa w 2019 roku dzieci miały zajęcia z przyrody, która łączyła elementy biologii, geografii, fizyki i chemii). Podczas lekcji geografii dzieci uczą się przede wszystkim czytać mapy. Poza nowością, jaką jest geografia, wszystkie przedmioty szkolne w 5 klasie pozostają bez zmian.
W planie lekcji piątoklasisty znajdują się następujące przedmioty:
- język polski;
- historia;
- matematyka;
- biologia;
- geografia;
- muzyka;
- plastyka;
- technika;
- informatyka;
- zajęcia wychowania fizycznego;
- język nowożytny (zwykle język angielski);
- religia lub etyka;
- godzina wychowawcza;
- wychowanie do życia w rodzinie.
Ile jest przedmiotów w 5 klasie szkoły podstawowej?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile jest przedmiotów w 5 klasie szkoły podstawowej. Najczęściej jest ich 14 lub 15. Wszystko zależy od liczby języków obcych nauczanych w danej szkole, a także od tego, czy dziecko chodzi na lekcje religii (obecnie lekcje religii nie są obowiązkowe) czy etyki.
Wymiar godzin poszczególnych przedmiotów w 5 klasie szkoły podstawowej
W każdej szkole dyrekcja placówki edukacyjnej układa własną siatkę zajęć, dostosowując jej rozkład do liczby zatrudnionych nauczycieli, klas, a także dostępności sal lekcyjnych. Ale niezależnie od możliwości i zasobów szkoły uczniowie 5 klas w całej Polsce muszą obowiązkowo mieć określoną liczbę godzin poszczególnych przedmiotów. Jest ona zgodna z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki.
Tygodniowy wymiar godzin przedmiotów nauczanych w 5 klasie szkoły podstawowej:
- język polski – 5 godzin lekcyjnych (po 45 minut),
- matematyka – 4 godziny lekcyjne,
- WF – 4 godziny lekcyjne,
- język obcy (najczęściej angielski) – 3 godziny lekcyjne (jeśli uczniowie mają drugi język obcy, liczba lekcji poświęconej jego nauce jest większa),
- historia – 2 godziny lekcyjne,
- geografia – 1 godzina lekcyjna,
- biologia – 1 godzina lekcyjna,
- muzyka – 1 godzina lekcyjna,
- technika – 1 godzina lekcyjna,
- plastyka – 1 godzina lekcyjna,
- informatyka – 1 godzina lekcyjna,
- zajęcia wychowawcze – 1 godzina lekcyjna,
- religia/etyka – 2 godziny lekcyjne (lekcje nieobowiązkowe)
Łącznie daje to minimum 25 godzin lekcji tygodniowo — średnio wypada więc 5 lekcji dziennie. W 6 klasie nie dochodzi żaden kolejny przedmiot szkolny.
Przedmioty w 5 klasie: jakie trzeba kupić zeszyty?
Przed początkiem roku szkolnego rodzice zastanawiają się, jakie trzeba kupić zeszyty, podręczniki i inne pomoce dydaktyczne. Książki dzieci otrzymują w szkole, więc rodzice nie muszą za nie płacić (chyba że dzieci zgubią daną pozycję albo oddadzą na koniec roku zniszczony egzemplarz). Wybierając pozostałe materiały, musimy najpierw zastanowić się nad liczbą i rodzajem lekcji w 5 klasie szkoły podstawowej.
Do wyprawki 5-klasisty potrzebujemy grubszych zeszytów (najlepiej 60-kartkowych) z miękkimi oprawami (bo są lżejsze). Do każdego z przedmiotów zwykle wymagany jest osobny zeszyt:
- w kratkę do geografii, matematyki, przyrody, historii, plastyki, techniki, informatyki, religii;
- w szeroką linię do języka polskiego i innych języków;
- w pięciolinię do muzyki.
Tak jest w większości polskich szkół. Trzeba jednak pamiętać, że każdy nauczyciel może mieć swoje własne wymagania, o których poinformuje uczniów podczas pierwszych zajęć.
Zobacz też: