zdrowe przekąski dla dzieci
fot. Adobe Stock

Zdrowe przekąski dla dzieci: przepisy na przekąski na urodziny i na co dzień (także dla dwulatka!)

Zdrowe przekąski dla dzieci są jednym z kilku posiłków, które powinny zjeść w ciągu dnia. Metabolizm dziecka jest szybki, dlatego małe porcje jedzenia między głównymi posiłkami pozwalają mu utrzymać stały poziom energii. Najlepsza przekąska dla dziecka to ta przygotowana w domu z owoców, warzyw i zdrowych składników.
Aleksandra Sobieraj
zdrowe przekąski dla dzieci
fot. Adobe Stock
Dzieci powinny jeść częściej, ale mniej. Dlatego między trzema głównymi posiłkami – śniadaniem, obiadem i kolacją – warto podawać dzieciom zdrowe przekąski. Dawniej mówiło się o nich drugie śniadanie i podwieczorek, dzisiaj modniejszą nazwą są przekąski. Jeśli będą naprawdę zdrowe, nie dodadzą dziecku kilogramów, tylko zdrowia i energii.

Przekąski dla dzieci:

Zdrowe przekąski, czyli jakie?

Zdrowe przekąski dla dzieci to takie, które są przygotowane z dobrych składników, nie zawierają niezdrowych tłuszczów ani za dużo cukru. Mogą to być np. orzechy lub owoce (także suszone!), kawałek domowego ciasta. Dzieci powinny dostawać przekąski pomiędzy głównymi posiłkami, np. między śniadaniem a obiadem lub obiadem i kolacją. Dobrze jest zachować odpowiednią przerwę między przekąskami a głównymi posiłkami. Po przekąsce powinny upłynąć minimum dwie godziny. Po takim czasie dziecko z apetytem usiądzie do obiadu czy kolacji. Warto też pilnować przekąskowych porcji, aby nie były za duże i zbyt sycące – powinny tylko zaspokoić głód, ale dziecko nie powinno się przekąską najadać do pełna.

Przekąsek nie można podawać maluchom tuż przed obiadem czy kolacją – jeśli tak zrobisz, dziecko straci ochotę na bardziej pożywne jedzenie, a przegryzka nie może go zastąpić. Pamiętaj też, że maluch nie powinien wciąż dostawać czegoś do podjadania. No i warto od samego początku przyzwyczaić dziecko do jedzenia tylko wartościowych przekąsek
Redakcja poleca: Najważniejsze produkty w menu dziecka
Zobacz jakie produkty są niezbędne w diecie twojego dziecka.

Zdrowe przekąski nawet dla dwulatka

Zdrowe przekąski to te, które przygotujesz dla dziecka w domu. Spokojnie możesz je zabrać ze sobą, jeśli wychodzicie z domu, w odpowiednim pudełku – lunchboksie czy śniadaniówce. Najłatwiej dać dziecku na przekąskę krojone lub suszone owoce, warzywa albo orzechy. Jednak pyszne przekąski możesz dość łatwo i szybko przygotować sama w domu. Zobacz, które przekąski są najlepsze dla dzieci.

Cząstki owoców
cząstki owoców jako zdrowa przekąska dla dziecka

Na przekąskę świetnie nadają się krojone w cząstki owoce – gruszki, jabłka, kulki soczystego melona czy kawałki śliwek. Przed podaniem wytnij z  nich gniazda nasienne i obierz ze skórki lub wyjmij pestki – i podaj dziecku na talerzyku. Kawałki owoców możesz zabrać na spacer w plastikowym zamykanym pojemniku (przed podaniem ich dziecku do rączki wyczyść łapki malucha choćby chusteczką nawilżaną). Jednak nie trzymaj pokrojonych owoców w pudełku zbyt długo, bo w cieple staną się niesmaczne.

Krojone warzywakrojone warzywa do podjadania dla dziecka

To dobra, bo zdrowa przekąska dla malucha. Możesz podać krojone w słupki świeże warzywa, np. paprykę, ogórka, marchewkę, kalarepkę. Dla starszych dzieci najlepsze są surowe, dla młodszych najlepiej krótko ugotowane lub zblanszowane, np. brokuły, kalafior, marchewka. Nadają się nawet do zabrania w szczelnym pudełku na spacer. W domu możesz do nich szybko przygotować dziecku jogurtowy dip ze szczypiorkiem lub ziołami. 

Suszone owoce dla dziecka
suszone owoce dla dziecka

Możesz próbować podawać je dzieciom po pierwszym roku życia, np. suszone śliwki, daktyle, morele. Są słodkie, więc doskonale zastępują słodkości. Przepłukuj je przed podaniem, bo na ich powierzchni są środki konserwujące. Po opłukaniu odsącz je w czystą bawełnianą ściereczkę. Dla maluchów staraj się kupować suszone owoce niesiarkowane – mają mniej atrakcyjny kolor, np. morele, ale są zdrowsze.

Orzechy i migdały to zdrowa przekąska dla dziecka
orzechy zdrowa przekąska dla dziecka

Orzechy podawane w całości nadają się dopiero dla dzieci po trzecich urodzinach (ze względu na ryzyko zakrztuszenia się nimi). Wcześniej dziecko może je jeść, ale w formie zmielonej, rozdrobnionej jako dodatek do dań.
Z orzechami trzeba postępować ostrożnie, bo zdarza się, że maluchy mają na nie alergię – choć najnowsze brytyjskie badania wykazały, że wczesne (tzn. w pierwszym roku życia) podawanie dzieciom orzechów, np. w postaci masła orzechowego, może zapobiegać alergii na orzechy. Potrzebne są jednak dalsze badania (póki co w Polsce zaleceń nie zmieniono). Warto kupować orzechy na wagę w sklepach ze zdrową żywnością lub w zaufanych warzywniakach (w produktach przechowywanych w plastikowych torebkach bywają ślady pleśni).

Przepisy na zdrowe przekąski dla dzieci

Jeśli masz nieco więcej czasu, możesz pokusić się o przygotowanie pysznych zdrowych przekąsek w postaci prostych potraw. Można je dekorować tak, że będą bardziej atrakcyjne dla dzieci – puść wodze fantazji i zamieniaj przekąski w kolorowe dzieła sztuki:

Domowy biszkopt lub ciastka na podwieczorek

domowy biszkopt na podwieczorek dla dziecka

Dobre przekąski dla dziecka można łatwo przygotować w domu. Może to być domowy biszkopt lub ciasteczka owsiane – w metalowej puszce przetrwają kilka dni, a ty będziesz miała pod ręką zdrową przekąskę, gdy dziecko zgłodnieje między śniadaniem a obiadem. Kawałek biszkoptu lub ciastko owsiane możesz zabrać ze sobą także na spacer.

Owocowa przekąska – kisiel z sokudomowy kisiel

Bardzo łatwo zrobić go w domu z soku owocowego dla dzieci, soku świeżo wyciśniętego z owoców lub po prostu z zagotowanych w wodzie owoców (powinny puścić sok) – wystarczy dodać do nich mąkę ziemniaczaną (około łyżki na pół litra płynu). Jeśli taki kisielek zamkniesz w szczelnym pojemniczku (lub słoiczku), będzie doskonałą przekąską podczas długiego spaceru. W domu możesz też dodać do niego kleks jogurtu naturalnego. 

Przekąski na urodziny dziecka

Powinny być wyjątkowe! Nie tylko zdrowe i smaczne, ale przede wszystkim efektowne. Przekąski na urodziny dziecka powinny być bowiem ozdobą stołu i na tyle apetyczne, aby dzieci chętnie po nie sięgały. Poniżej znajdziesz kilka naprawdę fajnych propozycji:

Jakich przekąsek nie dawać dziecku

Małe co nieco dla dzieci trzeba wybierać szczególnie starannie – nie mogą to być byle jakie produkty. Nawet przekąski powinny dostarczyć wartościowych składników odżywczych. Tymczasem w sklepie bardzo łatwo kupić gotowe, wysoko przetworzone i wydawałoby się nieszkodliwe przekąski. Opakowania zachęcają do kupna, a w dodatku dzieci bardzo lubią przegryzki, które mają zdecydowany smak, np. słony lub słodki. Jednak nadmiaru soli i cukru w diecie należy unikać, dlatego nie daj się dziecku namówić na kupno batonika czy słodkiej drożdżówki. Gotowe produkty zawierają też zwykle substancje dodatkowe (konserwanty, barwniki itp), a ich najlepiej zjadać jak najmniej.

Zobacz też:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy