Czy można jeść śledzie w ciąży?

W occie czy w oleju – jakie śledzie dla kobiety w ciąży?

Ciężarna powinna jeść tłuste ryby morskie, ale czy mogą to być też śledzie? Zajadam się nimi od zawsze. Jeśli wolno jeść je w ciąży, to w jakiej ilości i jak przyrządzone?
Małgorzata Wódz
Czy można jeść śledzie w ciąży?
Śledzie to ryby morskie – a dokładnie tłuste ryby morskie. A te – jak wiadomo – są bardzo ważnym składnikiem zdrowej diety. Sprawdzamy, czy w ciąży można jeść je bez obaw?

Czy można jeść śledzie w ciąży?

– Śledzie są cennym źródłem kwasów omega-3, białka, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i z grupy B. Można zaliczyć je do ryb o małej zawartości rtęci. W ciąży nie warto rezygnować z jedzenia śledzi. Należy tylko dbać o dobre źródło ryb, np. kupować je w sprawdzonym sklepie rybnym – potwierdza Karolina Madej, specjalista żywienia człowieka i dietetyki z firmy Maczfit.
Redakcja poleca: Przepis na chłodnik z kiełkami
Chłodnik to idealny pomysł na orzeźwiający obiad, zwłaszcza, że jest szybki, smaczny i prosty do przyrządzenia.

Marynowane, w occie czy w oleju?

– Najczęściej można dostać śledzie w oleju z dużą ilością soli, cukru i konserwantów, czyli tego, co warto wykluczyć ze zdrowej diety. Natomiast śledzie w śmietanie, w occie (zalewie octowej) mogą być ciężkostrawne. Dużo zdrowsze są śledzie w solance. Sól dobrze konserwuje i redukuje ryzyko zakażenia listerią (przypominamy – listerioza w ciąży zagraża zdrowiu płodu). Rybę należy dobrze wypłukać, aby pozbyć się nadmiaru soli. Można też kupić świeże śledzie i upiec je z warzywami – tłumaczy Karolina Madej.
Zapamiętaj: Śledzie należą do ryb o niskiej zawartości rtęci i wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3. Autorzy „Poradnika żywienia kobiet w ciąży”, wydanego przez Instytut Matki i Dziecka zaliczają śledzie do ryb, które są najbogatszym źródeł kwasów tłuszczowych omega-3, obok łososia i sardynek. Jedzenie śledzi i innych ryb oraz produktów bogatych w omega-3 jest ważne dla rozwoju mózgu i siatkówki oka płodu, zapobiegania przedwczesnemu porodowi i urodzeniu dziecka o zbyt niskiej masie ciała.

Ile śledzi może zjeść ciężarna?

Mimo zalet, jakie mają śledzie, nie można się nimi objadać bez ograniczeń. Dwie porcje tygodniowo tłustej ryby morskiej zupełnie wystarczą. Najlepiej zastąpić rybą danie mięsne. Choć śledzie nie zawierają dużo rtęci, w wodach morskich są też inne zanieczyszczenia, takie jak dioksyny czy polichlorowane bifenyle (PCB). One również mogą kumulować się w rybach.

A co ze śledziami z Bałtyku?

Ze względu na obecność dioksyn i PCB szwedzka Agencja ds. Żywności zaleca ograniczenie jedzenia śledzi bałtyckich. Kobiety, które planują potomstwo, a także dzieci, powinny zjadać zaledwie dwa–trzy śledzie bałtyckie w ciągu roku. Na ryzyko związane z jedzeniem ryb pochodzących z Bałtyku zwraca też uwagę pediatra prof. Kamil Hozyasz, w wywiadzie udzielonym Mamotoja.pl (Dobre jajko lepsze niż ryba, zwłaszcza ta z Bałtyku).

Doniesienia dotyczące skażenia ryb mogą niepokoić, ale eksperci uspokajają: jedzenie ryb (w dozwolonej ilości i z odpowiedniego źródła) jest bezpieczne i przewyższa ryzyko związane z ich skażeniem. Ale nawet jeśli mamy dostęp do ryb z pewnego źródła, nie powinniśmy z nimi przesadzać. Są badania, które wskazują na związek między jedzeniem tłustych ryb w ciąży a nadwagą dziecka. Umiar – jak zwykle – wskazany we wszystkim.

Podsumowując:
  • Podczas ciąży warto jeść ryby (m.in. śledzie) dwa razy w tygodniu.
  • Jedna porcja ryby powinna wynosić ok. 100 g.
  • Wybieraj śledzie w solance (po opłukaniu) lub świeże (piecz je z warzywami).
  • Unikaj śledzi wędzonych (produkty wędzone nie są polecane ciężarnym).
  • Śledzie w oleju mogą zawierać dużo soli, cukru i konserwantów.
  • Śledzie w śmietanie i occie są ciężkostrawne.

Zobacz też:

Ocena (2 oceny)

5.5
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Będę mamą

Ciążowe zakupy