sposoby na poranne mdłości w ciąży
fot. Fotolia

Skąd te koszmarne mdłości w ciąży? Oto sposoby, by się ich pozbyć!

Nudności w ciąży odczuwa nawet 75 procent kobiet. Czasem są bardzo silne i towarzyszą im wymioty. Ten kto nazwał je porannymi mdłościami, nie wiedział chyba, że mogą dokuczać cały dzień. Podajemy, kiedy się pojawiają, co je powoduje. Wymieniamy też bezpieczne metody ich leczenia.
Małgorzata Wódz
sposoby na poranne mdłości w ciąży
fot. Fotolia
Mdłości w ciąży i wymioty odczuwa połowa przyszłych mam. A na same mdłości skarży się aż 75 procent wszystkich ciężarnych! Te niezbyt miłe dolegliwości mogą mieć różne przyczyny. Zwykle pojawiają się w pierwszych tygodniach ciąży. Czasem są lekkie i nie utrudniają normalnego funkcjonowania. Czasem nie pozwalają ci chodzić do pracy. A w niektórych – na szczęście rzadkich przypadkach – konieczna jest pomoc lekarska, a nawet leczenie w szpitalu, aby nic złego nie zagrażało mamie i dziecku.

Wyjaśniamy:

Jakie są przyczyny wymiotów i mdłości w ciąży?

Ciążowe nudności to jeden z bardzo charakterystycznych i typowych pierwszych objawów ciąży. Przyczyny nie są dokładnie poznane. Specjaliści wymieniają kilka czynników, które mogą powodować te dolegliwości:
  • Hormony –  2. tygodniu ciąży łożysko wytwarza gonadotropinę kosmówkową. Hormon, który m.in. chroni wczesny płód. Jej poziom wzrasta tylko przez 12 tygodni ciąży. hCG pobudza jajnik do produkcji estradiolu, hormonu, który powoduje mdłości. Gdy jego poziom spada, ustępują też nudności.
  • Niedobór witamin z grupy B – głównie witaminy B6 (pirodoksyny), na którą zapotrzebowanie w ciąży rośnie. Lekarz może przepisać ci preparat witaminowo-mineralny lub czystą witaminę B6, która sprawi, że poczujesz się lepiej.
  • Nadwrażliwość na zapachy – jest jednym z pierwszych objawów ciąży. Sprawia, że ulubiony zapach perfum czy płynu do prania nagle może stać się przykry. Gdy go powąchasz, może zrobić ci się niedobrze lub słabo.
  • Ogólna wrażliwość – ciążowe mdłości silniej odczuwają kobiety, które na co dzień cierpią na chorobę morską i lokomocyjną. 
  • Niedojadanie lub przejadanie się – pusty i pełny żołądek nasila mdłości. Dlatego jedz często, ale małe porcje. Aby rano uniknąć budzenia się z wilczym apetytem, zjedz coś przed snem (np. kanapkę lub wypij szklankę mleka).
  • Stres – to prawdziwy sprawca złego samopoczucia. Być może ciąża cię zaskoczyła, martwisz się o pracę, a może drżysz o dziecko? Niezależnie od tego, co powoduje stres, ujawnia się on mdłościami. Im jest większy, tym dłużej trwają.
  • Zatrucie – wymioty mogą być reakcją organizmu na zjedzenie produktów, które zawierają metale ciężkie, pestycydy itp. Wymiotując organizm szybko się ich pozbywa i w ten sposób chroni dziecko. Jeśli towarzyszy im biegunka, to może być grypa żołądkowa w ciąży
Redakcja poleca: Skąd się biorą mdłości w ciąży i jak sobie z nimi poradzić [WIDEO]
Poranne mdłości, utrzymujące się przez wiele godzin to zmora bardzo wielu kobiet w ciąży. Z naszego filmowego poradnika dowiesz się, skąd się biorą, czy dotyczą każdej mamy i jak sobie pomóc, aby nie były tak dokuczliwe.

Mdłości w ciąży: kiedy się pojawią?

Poranne mdłości mogą być pierwszym sygnałem, że spodziewasz się dziecka. Mogą zacząć się już od 6. tygodnia ciąży. Najsilniej dokuczają około 9 tygodnia i prawdopodobnie szybko miną. Około 12. tygodnia ciąży wiele kobiet już ich nie odczuwa. Wtedy poziom gonadotropiny kosmówkowej, hormonu, który je powoduje, przestaje rosnąć. Niektóre kobiety zmaga się z nimi dłużej – także w II trymestrze (ustępują po 20 tygodniu). Do tej ostatniej grupy mogą należeć mamy, które spodziewają się bliźniąt. Rzadziej skarżą się na nie mamy, które urodziły kilkoro dzieci i kobiety, które palą papierosy w ciąży (przypominamy, że palenie w ciąży jest groźne dla dziecka). Co ważne – mdłości i wymioty spowodowane ciążą nie zaczynają się później niż po 8 tygodniu.

Mdłości w ciąży najsilniejsze są rano, czasem jednak mogą pojawić się również w godzinach popołudniowych lub wieczorem.

 

  [content:2_1325,8_1054,0_23486,0_1239:CMNews]

Czym się różnią lekkie mdłości od ciężkich?

O lekkich objawach możemy mówić, jeśli pojawiają się w pierwszym trymestrze ciąży codziennie przez kilka dni. Mogą im towarzyszyć wymioty, które zdarzają się raz, góra dwa razy w ciągu dnia. Choć objawy są przykre, jeśli dobrze je znosisz, możesz normalnie funkcjonować i przyjmować posiłki, nie musisz się nimi martwić.

Kiedy trzeba iść do lekarza?

Mdłości zazwyczaj nie zagrażają ciąży. Nawet jeśli zdarza ci się zwymiotować. Z badań wynika, że kobiety, które się na nie skarżą, są mniej zagrożone poronieniem. Do lekarza warto zgłosić się, jeśli:

  • nudności są bardzo silnie
  • wymiotujesz częściej niż 2–3 razy dziennie w I trymestrze
  • ciągle wymiotujesz i nie masz apetytu (nie możesz zmusić się do jedzenia)
  • wymiotujesz, boli cię brzuch i masz biegunkę – to może być objaw infekcji rotawirusowej albo zatrucia pokarmowego.


Silne nudności i wymioty mogą świadczyć, że cierpisz na hyperemesis gravidarum, czyli niepowściągliwe wymioty ciężarnych. Niepowściągliwe – bo mogą dokuczać nawet 10 razy dziennie i trwać dłużej niż trymestr. Te uciążliwe i intensywne wymioty bezpośrednio nie zagrażają dziecku. Czasem wymagają leczenia w szpitalu, by uchronić przyszła mamę przed niedożywieniem i odwodnieniem. Jeśli dużo wymiotujesz, nie przybierzesz na wadze, tracisz wodę i wiele cennych składników mineralnych. Aby cię przed tym uchronić, w szpitalu otrzymasz dożylne nawodnienie, glukozę i elektrolity. Silne nudności i wymioty mają zwykle kobiety, które spodziewają się bliźniąt oraz ciężarne z ciążą zaśniadową.

Na własną rękę nie bierz żadnych lekarstw na wymioty ani innych środków. To może zaszkodzić dziecku. Leki w ciąży powinien przepisywać lekarz.

Co na mdłości w ciąży?

Sposoby na mdłości w ciąży to podstawowa wiedza większości kobiet spodziewających się dziecka. Oto lista patentów, które pomogą ci w opanowaniu ciążowych mdłości i odzyskaniu dobrego samopoczucia:
  • Pij dużo wody – najlepiej niegazowanej, niskozmineralizowanej i niskosodowej. Ideałem byłoby, gdybyś wypijała 2-3 litry wody. Dużo? Jeśli przez cały dzień będziesz popijała ją małymi łykami, a trzy szklanki zastąpisz herbatką ziołową, naprawdę ci się uda! Dlaczego to takie ważne? Woda wypłukuje z twojego organizmu toksyny, na które rozwijające się dziecko reaguje „wymiotnie”. Z tego też względu niewskazane są teraz dla ciebie napoje gazowane, mocno słodzone i konserwowane.
  • Zaczynaj dzień od ciepłego mleka lub banana – poproś męża, by rano, gdy jeszcze leżysz w łóżku, podawał ci pół kubka ciepłego (nie gorącego) mleka, bez żadnych dodatków. To naprawdę doskonały sposób na zdrowe śniadanie w ciąży. Jeśli nie znosisz zapachu mleka lub z innych powodów nie możesz go pić, poproś o pół szklanki ciepłej wody z cytryną. Możesz też sięgnąć po połówkę banana, kromkę chrupkiego pieczywa albo suche płatki śniadaniowe. Dla wielu kobiet uzdrawiająca jest już sama serdeczność i zrozumienie ze strony partnera. Troskliwa opieka sprawia, że znacznie zmniejsza się stres, główny winowajca porannych sensacji.
  • Wypróbuj imbir doskonale rozgrzewa od środka, a tego ci teraz bardzo potrzeba. Używaj surowego imbiru (sproszkowany nie działa). Korzeń imbiru kupisz w każdym supermarkecie. Zeskrobane drobne wiórki dodawaj do wody, którą pijesz (np. rano), a także potraw: zupy, sosu do mięsa, ryżu. Wodę z imbirem możesz lekko dosładzać miodem, jeśli cię nie uczula.
 
  • Jedz mało, ale często dzielenie posiłków na mniejsze porcje sprawia, że żołądek nie jest obciążony. A częste podjadanie reguluje wytwarzanie soków trawiennych. Nie masz więc napadów głodu i nie przeciążasz żołądka, który m.in. przed nadmiarem broni się wymiotami. Pamiętaj też, żebyś jadła dużo warzyw i owoców, ale tylko sezonowych. Zapomnij na razie o cytrusach - niepotrzebnie wychładzają żołądek, a to dodatkowo nasila nudności. Kolację zjedz na dwie godziny przed snem. Znacznie wtedy zwiększasz szansę, że rano nie obudzą cię skurcze żołądka (wydrukuj 7-dniowy jadłospis dla ciężarnej).
  • Dogadzaj sobie, jednak z umiarem niektórym kobietom na poranną niedyspozycję pomaga zjedzenie czegoś ostrzejszego: kiszonego ogórka, łyżeczki musztardy albo wypicie soku z cytryny. Ostre potrawy mogą podrażnić i tak już bardzo wrażliwą obecnie śluzówkę żołądka i jelit. Jeśli nie możesz się im oprzeć, nie walcz ze sobą, ale poszukaj zamiennika, którego organizm nie zna. Może dobry okaże się imbir?
  • Miej pod ręką migdały gdy poczujesz, że zbliża się atak nudności, szybko zjedz ich kilka. Migdały znakomicie zapobiegną przykremu uczuciu, że jest ci niedobrze. Możesz też pogryzać je zapobiegawczo co 2-3 godziny. Nie bój się, że od nich przytyjesz – płatki z migdałów (nieprażone w cukrze czy miodzie) to hit najnowszych diet odchudzających. „Pożerają” tłuszcz. Migdały są też skutecznym sposobem na zgagę w ciąży.
  • Unikaj intensywnych zapachów nieważne, czy są miłe, czy przykre. Mdłości możesz poczuć zarówno przy otwieraniu pełnej jedzenia lodówki, jak i po skropieniu się perfumami. Do lodówki wstaw pochłaniacz zapachów lub... sięgaj po jedzenie tylko za pośrednictwem męża. Nie używaj odświeżaczy powietrza, również w łazience (wystarczy płyn antybakteryjny zawieszony wewnątrz sedesu). Perfumy odstaw na półkę, zaopatrz się w bezzapachowy dezodorant kulkowy.
  • Słuchaj uspokajającej muzyki Teraz najbardziej potrzeba ci wyciszenia. A odpowiednia playlista dla kobiet w ciąży jest bardzo skutecznym sposobem na jego osiągnięcie. Wybierz muzykę, jaką najbardziej lubisz, ważne, by wpływała na ciebie naprawdę kojąco. Pamiętaj też, że nie powinna zawierać tonów zbyt wysokich (śpiew operowy, flet) lub zbyt niskich (basy gitary, tybetańskie gongi), bo niekorzystnie wpływają na rozwijające się w tobie dziecko.
  • Stosuj relaksację - to nic trudnego! – na mdłości może ci pomóc mindfulness, czyli ćwiczenia uważności, ponieważ pomagają zredukować stres. W dobrze wywietrzonym pokoju połóż się wygodnie na kocu na podłodze (możesz ugiąć nogi w kolanach) i głęboko oddychając kilkanaście razy z rzędu licz do dziesięciu. Skup się na wdechach i wydechach, a nie myślach, jakie przychodzą ci do głowy. Jeśli nie będziesz mogła się od nich uwolnić, zrezygnuj. Ciąża to nie najlepszy czas na robienie remanentu swojego życia i wprowadzanie zmian.
  • Spróbuj akupresury – dobrze przeprowadzona, może pomóc. To prosty zabieg, polega na uciskaniu miejsca między kciukiem a palcem wskazującym lewej dłoni. Kilka razy dość mocno naciśnij punkt energetyczny, jaki się w tym miejscu znajduje. Rób to, gdy zbliża się atak nudności, wieczorem przed snem i rano po obudzeniu.
  • Noś czapkę i ciepłą kamizelkę – wychłodzenie organizmu i gwałtowna zmiana temperatury także nasilają skłonność do wymiotów. Ubieraj się na cebulkę. Przygotuj jedną warstwę więcej. Jeśli będzie za ciepło, zawsze możesz zdjąć wierzchnie ubranie, by wyregulować temperaturę. Nawet w słoneczny jesienny lub zimowy dzień nie chodź z gołą głową — to przez nią „ucieka” najwięcej ciepła. Nie lubisz czapek? Modne są też chusty omotane wokół głowy lub długie golfy noszone jako nakrycie głowy.
  • Poproś o receptę – Brak apetytu lub uciążliwe mdłości to ciążowe dolegliwości, które wymagają konsultacji z lekarzem. Być może ginekolog zaleci ci przyjmowanie witaminy B6, której niedobór może być przyczyną nudności. Ale uwaga – nie mogą jej zażywać kobiety, które mają choćby minimalny problem z wątrobą. W wyjątkowych wypadkach lekarz może przepisać ci środek farmakologiczny hamujący silne wymioty. Pamiętaj jednak, że nie ma leków w 100% bezpiecznych – każdy powoduje skutki uboczne.

Konsultacja: prof. dr n. med. Ewa Dmoch-Gajzlerska, ginekolog położnik

  [content:2_1325,8_1054,0_23486,0_1239:CMNews]  

Przeczytaj też:
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Będę mamą

Ciążowe zakupy