mdłości w ciąży
fot. Fotolia

Mdłości w ciąży – jak sobie z nimi poradzić

Mdłości w ciąży odczuwa nawet 75 proc. kobiet. Czasem są bardzo silne i towarzyszą im wymioty. To nie tylko poranne mdłości, często dokuczają cały dzień i w nocy. Najczęściej zmagają się z nimi kobiety w pierwszym trymestrze ciąży, ale w rzadkich przypadkach nudności i wymioty są na tyle długotrwałe i intensywne, że wymagają pobytu przyszłej mamy w szpitalu.
Małgorzata Wódz
mdłości w ciąży
fot. Fotolia
Mdłości w ciąży najczęściej dokuczają w pierwszych 12 tygodniach ciąży i bywają jednym z pierwszych jej objawów. Na ogół po tym czasie samoistnie ustępują. Jeśli przyszła mama nie zacznie ich odczuwać do 8. tygodnia ciąży, to najprawdopodobniej nie będą jej dokuczać wcale.

Spis treści:

Przyczyny mdłości w ciąży

Ciążowe mdłości to jeden z bardzo charakterystycznych i typowych pierwszych objawów ciąży. Przyczyny nie są dokładnie poznane. Specjaliści wymieniają kilka czynników, które mogą powodować te dolegliwości:
  • Hormony –  w 2. tygodniu ciąży łożysko zaczyna wytwarzać gonadotropinę kosmówkową (hCG), hormon, który m.in. chroni płód na wczesnym etapie jego rozwoju. hCG pobudza jajniki do produkcji estradiolu, hormonu, który powoduje mdłości. Poziom gonadotropiny wzrasta tylko przez 12 tygodni ciąży. Gdy zacznie spadać, ustępują też nudności.
  • Niedobór witamin z grupy B – głównie witaminy B6 (pirodoksyny), na którą zapotrzebowanie w ciąży rośnie. Lekarz może przepisać ci preparat witaminowo-mineralny lub czystą witaminę B6, która sprawi, że poczujesz się lepiej.
  • Nadwrażliwość na zapachy – jest jednym z pierwszych objawów ciąży. Sprawia, że ulubiony zapach perfum czy płynu do prania nagle może stać się przykry. Gdy go powąchasz, może zrobić ci się niedobrze lub słabo.
  • Ogólna wrażliwość – mdłości w ciąży silniej odczuwają kobiety, które na co dzień cierpią na chorobę morską i lokomocyjną. 
  • Niedojadanie lub przejadanie się – pusty i pełny żołądek nasila nudności. Dlatego jedz często, ale małe porcje. Aby rano uniknąć budzenia się z wilczym apetytem, zjedz coś przed snem (np. kanapkę) lub wypij szklankę mleka.
  • Stres – to prawdziwy sprawca złego samopoczucia. Być może ciąża cię zaskoczyła, martwisz się o pracę, a może drżysz o dziecko? Niezależnie od tego, co jest przyczyną stresu, ujawnia się on mdłościami. Im jest większy, tym dłużej trwają.
  • Zatrucie – wymioty mogą być reakcją organizmu na zjedzenie produktów, które zawierają metale ciężkie, pestycydy i inne toksyny. Wymiotując organizm szybko się ich pozbywa i w ten sposób chroni dziecko. Jeśli towarzyszy im biegunka, to może być grypa żołądkowa
Redakcja poleca: Sposoby na mdłości w ciąży - jak złagodzić ciążowe nudności [WIDEO]
Sposoby na mdłości w ciąży to między innymi rezygnacja z nadmiaru cukru, ale również jedzenie imbiru, siemienia lnianego, czy ciemnego ryżu. Z naszego filmowego poradnika dowiesz się także, skąd się biorą ciążowe mdłości i czy dotyczą każdej mamy.

Kiedy pojawiają się mdłości w ciąży?

Mdłości w ciąży mogą zacząć się już od 6. tygodnia. Najsilniej dokuczają około 9. tygodnia i najczęściej szybko mijają. Najsilniejsze są rano, czasem jednak pojawiają się również w godzinach popołudniowych lub wieczorem. Poranne nudności mogą być pierwszym sygnałem, że spodziewasz się dziecka.

Ile trwają mdłości w ciąży?

Około 12. tygodnia ciąży wiele kobiet nie odczuwa już nudności (wtedy właśnie przestaje rosnąć poziom gonadotropiny kosmówkowej, która jest za nie odpowiedzialna). Ale niektóre kobiety zmagają się z nimi dłużej – także w II trymestrze. Mdłości mogą ustąpić u nich dopiero po 20. tygodniu. Do tej grupy mogą należeć mamy, które spodziewają się bliźniąt.

Rzadziej skarżą się na mdłości w ciąży mamy, które urodziły kilkoro dzieci. Co ważne – mdłości i wymioty spowodowane ciążą nie zaczynają się później niż po 8. tygodniu.

Kiedy mdłości w ciąży powinny skłonić do wizyty u lekarza?

O lekkich mdłościach możemy mówić, jeśli pojawiają się w pierwszym trymestrze ciąży codziennie przez kilka dni. Mogą im towarzyszyć wymioty, które zdarzają się raz, góra dwa razy w ciągu dnia. Choć objawy są przykre, jeśli dobrze je znosisz, możesz normalnie funkcjonować i przyjmować posiłki, nie musisz się nimi martwić.

Mdłości zazwyczaj nie zagrażają ciąży, nawet jeśli zdarza ci się zwymiotować. Z badań wynika, że kobiety, które się na nie skarżą, są mniej zagrożone poronieniem.

Do lekarza warto się zgłosić dopiero, gdy:

  • nudności są bardzo silne,
  • wymiotujesz częściej niż 2-3 razy dziennie w I trymestrze,
  • ciągle wymiotujesz i nie masz apetytu (nie możesz zmusić się do jedzenia),
  • wymiotujesz, boli cię brzuch i masz biegunkę – to może być objaw infekcji rotawirusowej albo zatrucia pokarmowego.

 

Uporczywe mdłości w ciąży

Silne nudności i wymioty mogą świadczyć, że cierpisz na hyperemesis gravidarum, czyli niepowściągliwe wymioty ciężarnych. Niepowściągliwe – bo mogą dokuczać nawet 10 razy dziennie i trwać dłużej niż trymestr. Uciążliwe i intensywne wymioty bezpośrednio nie zagrażają dziecku. Czasem wymagają leczenia w szpitalu, by uchronić przyszłą mamę przed niedożywieniem i odwodnieniem. Jeśli dużo wymiotujesz, nie przybierasz lub wręcz chudniesz, tracisz też z organizmu wodę i wiele cennych składników mineralnych. W szpitalu otrzymasz dożylne nawodnienie, glukozę i elektrolity.

Silne nudności i wymioty mają zwykle kobiety, które spodziewają się bliźniąt oraz ciężarne z ciążą zaśniadową.

Na własną rękę nie bierz żadnych lekarstw na wymioty i nudności. To może zaszkodzić dziecku. Leki ciężarnej powinien przepisywać lekarz.

Co pomaga na mdłości w ciąży

Sposoby na mdłości w ciąży to podstawowa wiedza większości kobiet spodziewających się dziecka. Oto lista patentów, które pomogą ci w opanowaniu nudności i odzyskaniu dobrego samopoczucia:
 
  • Pij dużo wody – ideałem byłoby, gdybyś wypijała 2-3 litry wody. Dużo? Jeśli przez cały dzień będziesz popijała ją małymi łykami, naprawdę ci się uda (dla urozmaicenia możesz dodawać do niej miętę, cytrynę, miód)!
 
  • Dogadzaj sobie, ale z umiarem. Niektórym kobietom na poranną niedyspozycję pomaga zjedzenie czegoś ostrzejszego: kiszonego ogórka, łyżeczki musztardy albo wypicie soku z cytryny. Ostre potrawy mogą podrażnić i tak już bardzo wrażliwą obecnie śluzówkę żołądka i jelit. Jeśli nie możesz się im oprzeć, nie walcz ze sobą, ale poszukaj zamiennika, którego organizm nie zna. Może dobry okaże się imbir?
     
  • Unikaj intensywnych zapachów nieważne, czy są miłe, czy przykre. Mdłości możesz poczuć zarówno przy otwieraniu pełnej jedzenia lodówki, jak i po skropieniu się perfumami. Do lodówki wstaw pochłaniacz zapachów lub... sięgaj po jedzenie tylko za pośrednictwem partnera. Nie używaj odświeżaczy powietrza, również w łazience. Perfumy odstaw na półkę i zaopatrz się w bezzapachowy dezodorant kulkowy.
     
  • Stosuj relaksację – to nic trudnego! na mdłości może pomóc mindfulness, czyli ćwiczenia uważności, ponieważ pomagają zredukować stres. W dobrze wywietrzonym pokoju połóż się wygodnie na podłodze (możesz ugiąć nogi w kolanach) i głęboko oddychając kilkanaście razy z rzędu licz do dziesięciu. Skup się na wdechach i wydechach, a nie na myślach, jakie przychodzą ci do głowy. Jeśli nie będziesz mogła się od nich uwolnić, zrezygnuj.
     
  • Spróbuj akupresury – dobrze przeprowadzona, może pomóc. To prosty zabieg, polega na uciskaniu miejsca między kciukiem a palcem wskazującym lewej dłoni. Kilka razy dość mocno naciśnij punkt energetyczny, jaki się w tym miejscu znajduje. Rób to, gdy zbliża się atak nudności, wieczorem przed snem i rano po obudzeniu.
     
  • W chłodne dni noś czapkę i ciepłą kamizelkę wychłodzenie organizmu i gwałtowna zmiana temperatury także nasilają skłonność do wymiotów. Ubieraj się na cebulkę. Przygotuj jedną warstwę więcej. Jeśli będzie za ciepło, zawsze możesz zdjąć wierzchnie ubranie, by wyregulować temperaturę. Nawet w słoneczny jesienny lub zimowy dzień nie chodź z gołą głową. Nie lubisz czapek? Modne są też chusty omotane wokół głowy lub długie golfy noszone jako nakrycie głowy.
     
  • Słuchaj uspokajającej muzyki teraz najbardziej potrzeba ci wyciszenia. A odpowiednia playlista dla kobiet w ciąży jest bardzo skutecznym sposobem na jego osiągnięcie. Wybierz muzykę, jaką najbardziej lubisz, ważne, by wpływała na ciebie naprawdę kojąco.

Co powinna jeść kobieta, która czuje mdłości w ciąży

Jeśli masz nudności, jedz mało, ale często dzielenie posiłków na mniejsze porcje sprawia, że żołądek nie jest obciążony. A częste pojadanie reguluje wytwarzanie soków trawiennych. Nie masz więc napadów głodu i nie przeciążasz żołądka, który m.in. przed nadmiarem pokarmu broni się wymiotami. Pamiętaj też, żebyś jadła dużo warzyw i owoców, ale tylko sezonowych. Kolację zjedz na dwie godziny przed snem. Znacznie wtedy zwiększasz szansę, że rano nie obudzą cię skurcze żołądka (wydrukuj 7-dniowy jadłospis dla ciężarnej).

Co jeść na mdłości w ciąży:
 
  • Ciepłe mleko lub banany – to doskonały sposób na zdrowe śniadanie w ciąży. Jeśli nie znosisz zapachu mleka lub z innych powodów nie możesz go pić, poproś o pół szklanki ciepłej wody z cytryną. Możesz też sięgnąć po połówkę banana, kromkę chrupkiego pieczywa albo suche płatki śniadaniowe. Dla wielu kobiet uzdrawiająca jest już sama serdeczność i zrozumienie ze strony partnera. Troskliwa opieka sprawia, że znacznie zmniejsza się stres, główny winowajca porannych sensacji.
     
  • Imbir  doskonale rozgrzewa od środka. Jest bardzo popularnym produktem na mdłości, jednak lekarze nie zalecają go przy uporczywych mdłościach w I trymestrze. W pozostałych przypadkach można zeskrobane drobne wiórki korzenia imbiru dodawać do wody, którą pijesz (np. rano), a także potraw: zupy, sosu do mięsa, ryżu. Wodę z imbirem możesz lekko dosładzać miodem, jeśli cię nie uczula.
     
  • Migdały gdy poczujesz, że zbliża się atak nudności, szybko zjedz ich kilka. Migdały znakomicie zapobiegną przykremu uczuciu, że jest ci niedobrze. Możesz też pogryzać je zapobiegawczo co 2-3 godziny. Nie bój się, że od nich przytyjesz – płatki z migdałów (nieprażone w cukrze czy miodzie) to hit najnowszych diet odchudzających. „Pożerają” tłuszcz. Migdały są też skutecznym sposobem na zgagę w ciąży.

Leki na mdłości w ciąży

Na rynku nie brak suplementów diety hamujących ciążowe mdłości, większość zawiera wyciąg z imbiru oraz witaminy (B6, B1, C) i jest dostępna bez recepty. Nie bierz ich bez konsultacji z lekarzem. Brak apetytu lub uciążliwe mdłości wymagają konsultacji z ginekologiem. Być może lekarz prowadzący ciążę zaleci ci przyjmowanie witaminy B6, której niedobór może być przyczyną nudności (nie mogą jej zażywać kobiety, które mają problem z wątrobą). W wyjątkowych wypadkach lekarz może przepisać środek farmakologiczny hamujący silne wymioty. Czasem konieczne jest dożylnie nawadnianie (w przypadku uporczywych wymiotów) lub podanie leków łagodzących mdłości.

Konsultacja: prof. dr n. med. Ewa Dmoch-Gajzlerska, ginekolog położnik

Przeczytaj też:
Oceń artykuł

Ocena 4 na 30 głosy

Zobacz także

Popularne tematy