mdłości w ciąży kiedy
fot. Fotolia

Mdłości w ciąży: kiedy się pojawiają, jak długo trwają i kiedy mijają?

Mdłości w ciąży: kiedy pojawia się ta nieprzyjemna dolegliwość? Najczęściej zmagają się z nią kobiety w pierwszym trymestrze ciąży. Mdłości w ciąży odczuwa nawet 75 proc. kobiet. Czasem są bardzo silne i towarzyszą im wymioty. Sprawdź, jak długo trwają mdłości w ciąży i kiedy mijają.
Małgorzata Wódz
mdłości w ciąży kiedy
fot. Fotolia
Mdłości w ciąży: kiedy zaczynają dokuczać przyszłej mamie? Najczęściej pojawiają się w pierwszych 12. tygodniach ciąży i bywają jednym z jej pierwszych objawów. Na ogół po tym czasie samoistnie ustępują. Jeśli przyszła mama nie zacznie ich odczuwać do 8. tygodnia ciąży, to najprawdopodobniej nie będą jej dokuczać wcale. Mdłości w ciąży można złagodzić dzięki domowym sposobom, np. za pomocą imbiru lub migdałów. Sprawdź, kiedy mijają mdłości w ciąży, a także jak sobie z nimi radzić.

Spis treści: 
  1. Mdłości w ciąży: od kiedy?
  2. Mdłości w ciąży: kiedy najsilniejsze?
  3. Jak długo trwają mdłości w ciąży?
  4. Kiedy mijają mdłości w ciąży?
  5. Mdłości w ciąży: kiedy udać się do lekarza?
  6. Mdłości w ciąży: jak sobie radzić?

Mdłości w ciąży: od kiedy?

Kiedy pojawiają się mdłości w ciąży? Zazwyczaj przyszła mama odczuwa tę nieprzyjemną dolegliwość na początku ciąży, czyli w pierwszym trymestrze. Pierwsze mdłości w ciąży mogą zacząć się już od 4-6. tygodnia ciąży. Najsilniej dokuczają około 9. tygodnia ciąży i mijają zwykle po 12. tygodniu ciąży.

U kobiet, które spodziewają się wieloraczków, mdłości występują częściej niż u ciężarnych oczekujących jednego dziecka. Nie oznacza to jednak, że mdłości w ciąży mnogiej pojawiają się szybciej.

Mdłości w ciąży: kiedy najsilniejsze?

Kiedy mdłości w ciąży są najsilniejsze? Zazwyczaj rano, czasem jednak bardzo dokuczliwe mogą być także wieczorne mdłości w ciąży lub te w godzinach popołudniowych. Zdarzają się także sytuacje, gdzie kobiety odczuwają mdłości w ciąży cały dzień.

Poranne mdłości, które zwykle są najsilniejsze i najbardziej dokuczliwe, mogą być pierwszym sygnałem, że spodziewasz się dziecka.

Jak długo trwają mdłości w ciąży?

Zwykle mdłości w ciąży rozpoczynają się między 4. a 7. tygodniem ciąży, a ustępują po 12. tygodniu ciąży. Oznacza to, że mdłości w ciąży trwają przez cały okres pierwszego trymestru ciąży. U niektórych kobiet mdłości trwają o kilka tygodni dłużej, mniej więcej do połowy drugiego trymestru ciąży.

Kiedy mijają mdłości w ciąży?

Około 12. tygodnia ciąży wiele kobiet nie odczuwa już nudności (wtedy właśnie przestaje rosnąć poziom gonadotropiny kosmówkowej, która je wywołuje). Niektóre kobiety zmagają się jednak z nimi dłużej – także w drugim trymestrze ciąży. Mdłości mogą ustąpić u nich dopiero po 20. tygodniu ciąży. Do tej grupy mogą należeć kobiety w ciąży mnogiej, u których poziom hCG jest jeszcze wyższy.

Rzadziej na mdłości w ciąży skarżą się kobiety, które są już mamami. Co ważne – mdłości i wymioty w ciąży nie pojawiają się później niż po 8. tygodniu ciąży. Oznacza to, że jeśli jesteś w 8. tygodniu ciąży i nie cierpisz z powodu mdłości, prawdopodobnie ominie cię ta nieprzyjemna dolegliwość.

Mdłości w ciąży: kiedy udać się do lekarza?

O lekkich mdłościach możemy mówić, jeśli pojawiają się w pierwszym trymestrze ciąży codziennie przez kilka dni. Mogą im towarzyszyć wymioty, które zdarzają się raz, góra dwa razy w ciągu dnia. Choć objawy są przykre, jeśli dobrze je znosisz, możesz normalnie funkcjonować i przyjmować posiłki, nie musisz się nimi martwić.

Mdłości zazwyczaj nie zagrażają ciąży, nawet jeśli zdarza ci się zwymiotować. Z badań wynika, że kobiety, które się na nie skarżą, są mniej zagrożone poronieniem.

Do lekarza warto się zgłosić, dopiero gdy:

  • nudności są bardzo silne,
  • wymiotujesz częściej niż 2-3 razy dziennie w I trymestrze,
  • ciągle wymiotujesz i nie masz apetytu (nie możesz zmusić się do jedzenia),
  • wymiotujesz, boli cię brzuch i masz biegunkę – to może być objaw infekcji rotawirusowej albo zatrucia pokarmowego.

Mdłości w ciąży: jak sobie radzić?

Sposoby na mdłości w ciąży to podstawowa wiedza większości kobiet spodziewających się dziecka. Oto lista patentów, które pomogą ci w opanowaniu nudności i odzyskaniu dobrego samopoczucia:
 
  • Pij dużo wody – ideałem byłoby, gdybyś wypijała 2-3 litry wody. Dużo? Jeśli przez cały dzień będziesz popijała ją małymi łykami, naprawdę ci się uda (dla urozmaicenia możesz dodawać do niej miętę, cytrynę, miód)!
 
  • Dogadzaj sobie, ale z umiarem. Niektórym kobietom na poranną niedyspozycję pomaga zjedzenie czegoś ostrzejszego: kiszonego ogórka, łyżeczki musztardy albo wypicie soku z cytryny. Ostre potrawy mogą podrażnić i tak już bardzo wrażliwą obecnie śluzówkę żołądka i jelit. Jeśli nie możesz się im oprzeć, nie walcz ze sobą, ale poszukaj zamiennika, którego organizm nie zna. Może dobry okaże się imbir?
     
  • Unikaj intensywnych zapachów nieważne, czy są miłe, czy przykre. Mdłości możesz poczuć zarówno przy otwieraniu pełnej jedzenia lodówki, jak i po skropieniu się perfumami. Do lodówki wstaw pochłaniacz zapachów lub... poproś partnera, by podawał ci jedzenie. Nie używaj odświeżaczy powietrza, również w łazience. Perfumy odstaw na półkę i zaopatrz się w bezzapachowy dezodorant kulkowy.
     
  • Stosuj relaksację – to nic trudnego! na mdłości może pomóc mindfulness, czyli ćwiczenia uważności, ponieważ pomagają zredukować stres. W dobrze wywietrzonym pokoju połóż się wygodnie na podłodze (możesz ugiąć nogi w kolanach) i głęboko oddychając kilkanaście razy z rzędu, licz do dziesięciu. Skup się na wdechach i wydechach, a nie na myślach, jakie przychodzą ci do głowy. Jeśli nie będziesz mogła się od nich uwolnić, zrezygnuj.
     
  • Spróbuj akupresury – dobrze przeprowadzona, może pomóc. To prosty zabieg, polega na uciskaniu miejsca między kciukiem a palcem wskazującym lewej dłoni. Kilka razy dość mocno naciśnij punkt energetyczny, jaki się w tym miejscu znajduje. Rób to, gdy zbliża się atak nudności, wieczorem przed snem i rano po obudzeniu.
     
  • W chłodne dni noś czapkę i ciepłą kamizelkę wychłodzenie organizmu i gwałtowna zmiana temperatury także nasilają skłonność do wymiotów. Ubieraj się na cebulkę. Przygotuj jedną warstwę więcej. Jeśli będzie za ciepło, zawsze możesz zdjąć wierzchnie ubranie, by wyregulować temperaturę. Nawet w słoneczny jesienny lub zimowy dzień nie chodź z gołą głową. Nie lubisz czapek? Modne są też chusty omotane wokół głowy lub długie golfy noszone jako nakrycie głowy.
     
  • Słuchaj uspokajającej muzyki teraz najbardziej potrzeba ci wyciszenia. A odpowiednia playlista dla kobiet w ciąży jest bardzo skutecznym sposobem na jego osiągnięcie. Wybierz muzykę, jaką najbardziej lubisz, ważne, by wpływała na ciebie naprawdę kojąco.

Konsultacja: prof. dr n. med. Ewa Dmoch-Gajzlerska, ginekolog-położnik

Przeczytaj też:
Redakcja poleca: Ciążowe bolączki - ciąża to nie choroba, ale... - film
Codzienność ciężarnej wiąże się z wieloma zmaganiami. W minutę zobaczysz 9 rund codziennej ciążowej „walki o przetrwanie” :) Oto, cała prawda o tym, co czuje przyszła mama.
Oceń artykuł

Ocena 4 na 30 głosy

Zobacz także

Popularne tematy