mdłości w ciąży
fot. Fotolia

Mdłości w ciąży – przyczyny, sposoby, zapobieganie

Mdłości w ciąży odczuwa nawet 75 procent kobiet. Najczęściej pojawiają się w pierwszym trymestrze. Czasem są bardzo silne i towarzyszą im wymioty. Sprawdź, jak sobie radzić z nudnościami, w jaki sposób im zapobiegać, kiedy powinny być powodem wizyty u lekarza.
Małgorzata Wódz
mdłości w ciąży
fot. Fotolia
Mdłości w ciąży najczęściej pojawiają się w pierwszych 12. tygodniach i na ogół samoistnie ustępują. Jeśli przyszła mama nie zacznie ich odczuwać do 8. tygodnia ciąży, to najprawdopodobniej nie będą dokuczać jej wcale. Ciążowe nudności można łagodzić domowymi sposobami Przeczytaj, skąd bierze się ten przykry objaw i jak sobie z nim radzić.

Spis treści: 

Mdłości w ciąży – czym są

Mdłości w ciąży to nieprzyjemna dolegliwość, której towarzyszy uczucie zbierania się na wymioty (kobiety mówią: jest mi niedobrze), a czasami dochodzi także do uaktywnienia się odruchu wymiotnego. Ciężarne cierpiące na nudności zwykle skarżą się też na brak apetytu. 

Mdłości odczuwane są zazwyczaj rano, choć niektóre kobiety skarżą się też na wieczorne mdłości. Zdarzają się także sytuacje, w których kobiety odczuwają mdłości przez cały dzień. Poranne mdłości, które zwykle są najsilniejsze i najbardziej dokuczliwe, mogą być pierwszym sygnałem, że spodziewasz się dziecka.

U kobiet, które spodziewają się wieloraczków, mdłości występują częściej niż u ciężarnych oczekujących jednego dziecka. Nie oznacza to jednak, że mdłości w ciąży mnogiej pojawiają się szybciej.

Przyczyny mdłości w ciąży

Najprawdopodobniej przyczyną pojawiania się mdłości w ciąży są zmiany hormonalne: wzrost poziomu progesteronu, hCG (gonadotropina kosmówkowa) oraz estrogenu, które odpowiadają za podtrzymywanie ciąży. Jednak wzrost poziomu tych hormonów następuje u wszystkich ciężarnych, a mdłości nie dokuczają każdej kobiecie spodziewającej się dziecka. Dlatego o powodowanie mdłości podejrzewa się także inne czynniki. Należą do nich stres, np. strach przed porodem czy macierzyństwem, ale i kondycja psychiczna przyszłej mamy oraz zmęczenie.

Ze wzrostu poziomu hormonów zazwyczaj wynikają poranne mdłości. Jeśli przykre objawy utrzymują się w ciągu dnia, mogą mieć podłoże w psychice kobiety spodziewającej się dziecka.

Mdłości w ciąży – kiedy ustępują

Zwykle mdłości w ciąży rozpoczynają się między 4. a 7. tygodniem ciąży, a ustępują po 12. tygodniu ciąży. U niektórych kobiet trwają o kilka tygodni dłużej, mniej więcej do połowy drugiego trymestru ciąży.

Około 12. tygodnia ciąży wiele kobiet nie odczuwa już nudności, ponieważ przestaje wtedy rosnąć poziom gonadotropiny kosmówkowej, która je wywołuje. Mdłości utrzymujące się do 20. tygodnia ciąży mogą dotyczyć ciąży mnogiej, w której poziom hCG jest jeszcze wyższy.

Rzadziej na mdłości w ciąży skarżą się kobiety, które są już mamami. Co ważne – mdłości i wymioty w ciąży nie pojawiają się później niż po 8. tygodniu ciąży. Oznacza to, że jeśli jesteś w 8. tygodniu ciąży i nie cierpisz z powodu mdłości, prawdopodobnie ominie cię ta nieprzyjemna dolegliwość.

Kiedy trzeba iść do lekarza z powodu mdłości w ciąży

O lekkich mdłościach możemy mówić, jeśli pojawiają się w pierwszym trymestrze ciąży codziennie przez kilka dni. Mogą im towarzyszyć wymioty, które zdarzają się raz, góra dwa razy w ciągu dnia. Choć objawy są przykre, jeśli dobrze je znosisz, możesz normalnie funkcjonować i przyjmować posiłki, nie musisz się nimi martwić.

Mdłości zazwyczaj nie zagrażają ciąży, nawet jeśli towarzyszą im wymioty. Z badań wynika, że kobiety, które się na nie skarżą, są mniej zagrożone poronieniem.


Do lekarza warto się zgłosić, gdy:

  • nudności są bardzo silne,
  • wymiotujesz częściej niż 2-3 razy dziennie w I trymestrze,
  • ciągle wymiotujesz i nie masz apetytu (nie możesz zmusić się do jedzenia),
  • wymiotujesz, boli cię brzuch i masz biegunkę – to może być objaw infekcji rotawirusowej albo zatrucia pokarmowego.

Powikłań samych mdłości w ciąży nie ma. Mogą się pojawić, jeśli towarzyszy im hyremesis gravidarum, czyli niepowściągliwe wymioty, grożące m.in. odwodnieniem i zaburzeniami elektrolitowymi.

Sposoby na mdłości w ciąży

Sposoby na mdłości w ciąży to podstawowa wiedza większości kobiet spodziewających się dziecka. Koniecznie wypróbuj, które sposoby w twoim przypadku pozwolą złagodzić dolegliwości.

Co pomaga na mdłości w ciąży:
 
  • Pij dużo wody – ideałem byłoby, gdybyś wypijała 2-3 litry wody. Dużo? Jeśli przez cały dzień będziesz popijała ją małymi łykami, naprawdę ci się uda (dla urozmaicenia możesz dodawać do niej miętę, cytrynę, miód)!
 
  • Dogadzaj sobie, ale z umiarem. Niektórym kobietom złagodzić poranne mdłości pomaga zjedzenie czegoś ostrzejszego: kiszonego ogórka, łyżeczki musztardy albo wypicie soku z cytryny. Ostre potrawy mogą podrażnić i tak już bardzo wrażliwą obecnie śluzówkę żołądka i jelit. Jeśli nie możesz się im oprzeć, nie walcz ze sobą, ale poszukaj zamiennika, którego organizm nie zna. Może dobry okaże się imbir?
 
  • Stosuj relaksację – na mdłości może pomóc mindfulness, czyli ćwiczenia uważności, ponieważ pomagają zredukować stres. W dobrze wywietrzonym pokoju połóż się wygodnie na podłodze (możesz ugiąć nogi w kolanach) i głęboko oddychając kilkanaście razy z rzędu, licz do dziesięciu. Skup się na wdechach i wydechach, a nie na myślach, jakie przychodzą ci do głowy. Jeśli nie będziesz mogła się od nich uwolnić, zrezygnuj.
     
  • Spróbuj akupresury. Dobrze przeprowadzona potrafi pomóc. To prosty zabieg, który polega na uciskaniu miejsca między kciukiem a palcem wskazującym lewej dłoni. Kilka razy dość mocno naciśnij punkt energetyczny, jaki się w tym miejscu znajduje. Rób to, gdy zbliża się atak nudności, wieczorem przed snem i rano po obudzeniu.

Zapobieganie mdłościom w ciąży

Unikaj intensywnych zapachów nieważne, czy są miłe, czy przykre. Mdłości możesz poczuć zarówno przy otwieraniu pełnej jedzenia lodówki, jak i po skropieniu się perfumami. Do lodówki wstaw pochłaniacz zapachów lub... poproś partnera, by podawał ci jedzenie. Nie używaj odświeżaczy powietrza, również w łazience. Perfumy odstaw na półkę i zaopatrz się w bezzapachowy dezodorant kulkowy.

W chłodne dni noś czapkę i ciepłą kamizelkę wychłodzenie organizmu i gwałtowna zmiana temperatury także nasilają skłonność do wymiotów. Ubieraj się na cebulkę. Przygotuj jedną warstwę więcej. Jeśli będzie za ciepło, zawsze możesz zdjąć wierzchnie ubranie, by wyregulować temperaturę. Nawet w słoneczny jesienny lub zimowy dzień nie chodź z gołą głową. Nie lubisz czapek? Modne są też chusty omotane wokół głowy lub długie golfy noszone jako nakrycie głowy.

Słuchaj uspokajającej muzyki teraz najbardziej potrzeba ci wyciszenia. A odpowiednia playlista dla kobiet w ciąży jest bardzo skutecznym sposobem na jego osiągnięcie. Wybierz muzykę, jaką najbardziej lubisz, ważne, by wpływała na ciebie naprawdę kojąco.

Zobacz także:
Redakcja poleca: Ciążowe bolączki - ciąża to nie choroba, ale... - film
Codzienność ciężarnej wiąże się z wieloma zmaganiami. W minutę zobaczysz 9 rund codziennej ciążowej „walki o przetrwanie” :) Oto, cała prawda o tym, co czuje przyszła mama.
Oceń artykuł

Ocena 4 na 31 głosy

Zobacz także

Popularne tematy