GRY
 
 

Co z brzuchem po porodzie?

Nie wystarczy urodzić, aby pozbyć się wystającego brzucha. Jak znów mieć płaski brzuch?

ból brzucha w czasie owulacji

Płaski brzuch po porodzie - tak, to możliwe. Nie licz jednak, że zaraz po narodzinach dziecka wskoczysz w obcisłe biodrówki. Zanim to nastąpi, ludzie mogą ci ustępować miejsca. To normalne i na szczęście potrwa bardzo krótko.

Natychmiast po porodzie twój brzuch wyraźnie się spłaszczy, jednak nie od razu będzie wyglądał tak jak dawniej i z pewnością daleko mu będzie do ideału. Zastanawiasz się pewnie, jak szybko wrócisz do formy? Tu nie ma reguły. Są kobiety, które już po miesiącu wyglądają, jakby w ogóle nie rodziły, inne już nigdy nie wcisną się w swoje ulubione ciuchy. A jak będzie z tobą?

Brzuch w ciąży i po porodzie

Bardzo dużo zależy od tego, jak dbałaś o siebie w czasie ciąży: ile przybrałaś na wadze, jak pielęgnowałaś swoją skórę i w jakim stanie są twoje mięśnie. Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że nie na wszystko mogłaś mieć wpływ: np. o tym, czy na twojej skórze pojawiły się rozstępy, zadecydowały również hormony i czynniki dziedziczne. Nie bez znaczenia jest także twój wiek.
Redakcja poleca: Ćwiczenia po ciąży - film
Zobacz, jak ćwiczyć po porodzie. O tym, jak często ćwiczyć po ciąży i o jakich zasadach bezpieczeństwa pamiętać, opowiada trenerka fitness.

Po porodzie macica się skurczy

Podczas 9 miesięcy oczekiwania na dziecko macica powiększa się kilkadziesiąt razy. Przed zajściem w ciążę wygląda jak spłaszczona gruszka o wysokości 7–9 centymetrów, a pod jej koniec mieści często trzykilogramowego bobasa! Wiązadła, które stabilizują macicę, normalnie mierzą kilka centymetrów, pod koniec ciąży rozciągają się do prawie pół metra. Nie powinno więc cię dziwić, że brzuch potrzebuje czasu, by wrócić do dawnych rozmiarów.

Kurczenie się macicy (czyli jej inwolucja) trwa od 6 do 8 tygodni. Dno macicy, sięgające tuż po porodzie pępka, obniża się o mniej więcej centymetr dziennie. Powinnaś być zatem cierpliwa.

Ćwicz mięśnie po porodzie

Powrót macicy do normalnej wielkości nie oznacza niestety, że brzuch natychmiast zrobi się płaski jak deska. Jego mięśnie tracą formę najszybciej ze wszystkich grup mięśniowych, mogą więc stać się trochę zwiotczałe. Na szczęście najszybciej ze wszystkich mogą ją także odzyskać, tylko czasem trzeba im w tym pomóc.

Co robić? Ćwiczyć. Pamiętaj jednak, że nie wolno ci się zbytnio forsować. Możesz zacząć 6 tygodni po porodzie, o ile twoje dziecko przyszło na świat drogami natury, obyło się bez komplikacji, a ty czujesz się na siłach, by się gimnastykować (specjalne ćwiczenia dla kobiet po porodzie możesz rozpocząć wcześniej). 

Trenerka fitness pokazuje, jak ćwiczyć po ciąży:

Doładuj
Przeładuj