GRY
 
 

Na zaparcia w ciąży pomogą jabłka – i co jeszcze?

Uwaga: nie wszystkie metody leczenia zaparć są dozwolone w ciąży! Zobacz, jakie bezpieczne sposoby są polecane przez ginekologów.

co pomoże na zaparcia w ciąży?
fot. Fotolia
Zaparcia w ciąży mają wysokie miejsce w rankingu na najgorszą, najbardziej uciążliwą i niestety - najtrudniejszą do leczenia dolegliwość ciążową. Na szczęście i na nie jest rada. Warto też znaleźć przyczynę zaparć w ciąży. Być może wystarczy zmienić dietę na lżejszą, a kłopoty znikną same. Poznaj sposoby na zaparcia w ciąży i dowiedz się, co powoduje tę dolegliwość.

Sposoby na zaparcia w ciąży

1. Dieta bogata w błonnik. Zrezygnuj ze smażonych dań – mogą działać zapierająco. Z tego samego powodu wykreśl ze swojej ciążowej diety także czekoladę, biały ryż i czarne jagody. Zrezygnuj też z produktów wzdymających: np. warzyw kapustnych. W zamian za to jedz wiele produktów bogatych w błonnik, który reguluje rytm wypróżnień. Bardzo dużo błonnika zawierają jabłka (ale surowe, a nie pieczone np. w szarlotce), otręby pszenne, pieczywo razowe czy czerwona fasola.

2. Odpowiednia ilość płynów. Codziennie – nawet jeżeli już pożegnasz się z zaparciami – pij około trzech litrów napojów (najlepiej wody, ewentualnie soków przecierowych: owocowych i warzywnych). Unikaj natomiast zbyt dużej ilości kawy i herbaty: działają moczopędnie i w konsekwencji odwadniają organizm. Zamiast czarnej herbaty, pij zieloną albo owocową.

3. Suszone śliwki. To sprawdzony sposób na przewlekłe zaparcia. Suszone śliwki są też świetną przekąską, bo szybko dają uczucie sytości (dzięki zawartemu błonnikowi) i nie tuczą. Zwolennicy naturalnych metod leczenia polecają też wodę z suszonych śliwek: wystarczy zalać kilka ciepłą wodą i odstawić na noc, a rano, jeszcze na czczo wypić powstały napój. Możesz też jeść suszone morele albo rodzynki.



4. Więcej ruchu. Ruszaj się jak najwięcej! Spaceruj, pływaj albo wykonuj lekkie ćwiczenia rozciągające, jeżeli tylko lekarz nie zaleci inaczej. Nie tylko będziesz miała więcej sił i energii, ale też pobudzisz jelita do efektywniejszej pracy. Odpowiednie ćwiczenia w ciąży pomogą ci także lepiej przygotować się do porodu i połogu.

5. Naturalne leki rozluźniające W razie przedłużających się zaparć (które trwają dłużej niż trzy dni) pij siemię lniane lub sok z kiszonej kapusty. Pomocna też jest wypita na czczo woda z miodem. Nie stosuj za to na własną rękę żadnych lekarstw przeciw zaparciom. Przeczyszczające herbatki i leki (także ziołowe) są niewskazane dla ciężarnych kobiet: nawet te najłagodniejsze możesz pić dopiero po konsultacji z lekarzem. Bez wiedzy lekarza nigdy też nie stosuj na zaparcia w ciąży lewatywy ani środków przeczyszczających – niekontrolowane skurcze jelit mogłyby przyśpieszyć poród!
Redakcja poleca: Monika Mrozowska o diecie dla kobiet w ciąży
Monika Mrozowska radzi, co powinna jeść przyszła mama, aby jej dieta była zróżnicowana i bogata w niezbędne w witaminy i składniki odżywcze.

Przyczyny zaparcia w ciąży

Ciążowe hormony mają wpływ nie tylko na układ rozrodczy kobiety. Pod wpływem progesteronu, kobiecego hormonu wyjątkowo aktywnego w czasie ciąży, zmienia się praca układu trawiennego. Dodajmy – na gorsze. Jelita rozciągają się, pracują wolniej i mniej efektywnie. Trawienie przebiega dużo wolniej niż przed ciążą.

Im dziecko będzie większe, tym zaparcia będą pojawiały się częściej, ponieważ ucisk macicy na żołądek powoduje kolejne komplikacje z wydalaniem. Na nieprawidłową pracę układu pokarmowego ma także wpływ mało aktywny tryb życia przyszłej mamy i ciężkostrawna dieta. Dolegliwości mogą się nasilić również pod wpływem stresu oraz preparatów z żelazem, przyjmowanym przez kobiety, u których została zdiagnozowana anemia w ciąży.
Uwaga! Przedłużające się zaparcia mogą prowadzić do powstania hemoroidów w ciąży, które nieleczone, będą stawały się bardziej uciążliwe: mogą swędzieć, boleć, a nawet krwawić.

Zobacz też:
Doładuj
Przeładuj