Ćwiczenia w ciąży
fot. AdobeStock

Ćwiczenia w ciąży: jak ćwiczyć w 1, 2, i 3 trymestrze ciąży

Aktywność fizyczna w ciąży czasem wzbudza wątpliwości przyszłych mam. Jednak jeśli ciąża przebiega bez komplikacji, przyszła mama nie powinna bać się ćwiczeń w ciąży. 
Dominika Bielas
Ćwiczenia w ciąży
fot. AdobeStock
Badania pokazują, że dzięki aktywności fizycznej w ciąży kobieta może zredukować bóle kręgosłupa oraz poprawiać kondycję mięśni. Ćwiczenia mają także korzystny wpływ na pracę jelit, dodają energii przyszłej mamie i relaksują. Ćwiczenia fizyczne w ciąży sprawiają, że ciało kobiety jest lepiej przygotowane na poród i połogu oraz szybciej wraca do formy sprzed ciąży. Natomiast brak aktywności fizycznej może prowadzić nawet do otyłości czy nadciśnienia.
 

Ćwiczenia w ciąży: 1 trymestr

Ćwiczenia na początku w ciąży nie są zalecane. Jednak nie oznacza to, że musisz zupełnie zrezygnować z aktywności fizycznej. Warto w tym czasie oddawać się długim spacerom. Możesz także ćwiczy w domu, np. mięśnie Kegla, wprowadzić ćwiczenia oddechowe, czy też delikatne krążenia bioder na piłce. Lekarze czasem pozwalają na trening w pierwszym trymestrze paniom, które wcześniej były bardzo aktywne fizycznie. Jednak za każdym razem ginekolog powinien indywidualnie ocenić, czy i kiedy kobieta może zacząć ćwiczyć. Zazwyczaj lekarze zgadzają się na większą aktywność po 12 tygodniu ciąży.
Redakcja poleca: Jakie zabiegi fryzjerskie są bezpieczne w ciąży?
Farbowanie włosów, balejaż, trwała czy choćby rozświetlające refleksy we włosach – każda kobieta lubi poprawić sobie samopoczucie wizytą u fryzjera. Jednak czy te wszystkie zabiegi są bezpieczne także w ciąży? Odpowiada fryzjerka, Patrycja Krzykowska, z warszawskiego salonu Studio Style.

Ćwiczenia w ciąży: 2 i 3 trymestr

Odradza się, by przyszła mama uprawiała sport, który może ją narazić na urazy. Powinnaś więc zrezygnować z jazdy na rolkach, łyżwach, wspinaczki, nurkowania, a także sportów kontaktowych. Niewskazane są także ćwiczenia ABS. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zapisanie się na zajęcia dla przyszłych mam. Instruktorzy wiedzą dokładnie, jakich ćwiczeń kobieta w ciąży powinna unikać. Warto także sprawdzić ofertę zajęć online skierowaną do przyszłych mam.

Co można ćwiczyć w ciąży?

W ciąży kręgosłup jest bardzo mocno obciążony, zmienia się także środek ciężkości, dochodzi od większego obciążenia stawów i rozluźnienia więzadeł. Ćwiczenia powinny być dostosowane do potrzeb przyszłej mamy. Ciężarna musi wzmacniać mięśnie pleców oraz mięśnie skośne (mięśni prostych nie wolno ćwiczyć!), warto także rozciągać się i wprowadzić ćwiczenia oddechowe.

Zapomnij o intensywnych treningach! Ciąża to nie jest czas na budowanie siły, mięśni i wytrzymałości. Teraz liczy się precyzją i spokojne wykonywanie ćwiczeń, w celu wzmocnienia całego ciała. Świetnym pomysłem będzie pilates lub joga dla ciężarnych. Oprócz rozciągania i wzmacniania mięśni będziesz miała zapewnione ćwiczenia oddechowe. Specjaliści są zgodni, że taka aktywność świetnie przygotowuje ciało do akcji porodowej. Dobrym pomysłem będzie także taniec. Podczas takiego treningu pracuje całe ciało, a wody płodowe amortyzują wszelkie wstrząsy, dla malucha to może być przyjemne kołysanie. Ćwiczenia takie pomagają wzmacniać mięśnie oraz ćwiczą koordynacje.

Woda pozwala odciążyć kręgosłup i stawy, dlatego pływanie może być także świetnym pomysłem na trening dla przyszłej mamy. Ciężarna powinna pływać spokojnie, bez przemęczania się ok. 30-40 minut. Basen w ciąży nie jest jednak najlepszym pomysłem dla pań, które mają problem z infekcjami intymnymi, chorują na cukrzycę, nadciśnienie tętnicze czy cholestazę.

Jak często ćwiczyć w ciąży?

Według zaleceń Amerykańskiego Towarzystwa Położników i Ginekologów (ACOG) trening zdrowotny kobiety ciężarnej powinien być powtarzany trzy razy w tygodniu lub częściej. Wiele jednak zależy od samej ciężarnej, jej kondycji sprzed ciąży, a także przebiegu samej ciąży. Nie bez znaczenia będzie motywacja, samopoczucie i ilość czasu, jakim dysponuje przyszła mama. Jednak zdecydowanie warto znaleźć na to czas.

Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy