GRY

Kwas foliowy – dlaczego jest tak ważny dla kobiet w ciąży?

Kwas foliowy ma ogromne znaczenie w zapobieganiu wrodzonych wad układu nerwowego. Zobacz, w jakich dawkach powinny go przyjmować kobiety w ciąży i w jakich produktach spożywczych jest go najwięcej.
Rośliny strączkowe, nasiona soi, fasoli, soczewicy
fot. Fotolia
Niestety kwas foliowy jest trudno przyswajalny i łatwo ulega rozkładowi pod wpływem wysokiej temperatury (z pożywienia przyswajamy go w 50%). Dieta bogata w folacynę zwykle dostarcza około 0,15-0,25 mg tej witaminy, dlatego zwykle zaleca się kobietom w ciąży również suplementację tej witaminy. Dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy u kobiet w ciąży wynosi 0,4 mg.

Zobacz także: Ciąża: dieta bogata w kwas foliowy – gotowy jadłospis!

Kwas foliowy - jakie jest dzienne zapotrzebowanie?

Odpowiedni poziom kwasu foliowego jest niezwykle istotny w pierwszych tygodniach ciąży, kiedy zachodzi proces organogenezy, czyli kształtowania się narządów dziecka. Przyjmuje się, że każda kobieta – co najmniej 6 tygodni przed planowaną ciążą i do końca drugiego trymestru ciąży – powinna przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego. Kobiety otyłe (BMI ponad 30) powinny przyjmować większą dawkę uzgodnioną z lekarzem prowadzącym ciążę. 
Kobiety, które urodziły dziecko z wadą układu nerwowego, przed kolejną ciążą powinny przyjmować kwas foliowy w dawce 4,0 mg dziennie (oczywiście po konsultacji z lekarzem prowadzącym ciążę.
Kwas foliowy jest witaminą rozpuszczalną w wodzie i jego nadmiar wydalany jest z moczem, dlatego też nie ma niebezpieczeństwa przedawkowania go. 
Redakcja poleca: Przepis na szybką sałatkę bogatą w żelazo
Masz problem z anemią w ciąży? Przygotuj szybką i prostą sałatkę z awokado, rzodkiewką i kiełkami bogatą w żelazo.

Kwas foliowy - jakie ma znaczenie dla kobiet w ciąży i dla ich dziecka?

Kwas foliowy (witamina B9), czyli folacyna, jest jedną najważniejszych witamin dla kobiet planujących potomstwo. Niezbędną dla prawidłowego rozwoju płodu. Kwas foliowy:
  • reguluje rozwój komórek nerwowych w okresie płodowym (bierze ona udział w wytwarzaniu kwasów nukleinowych, wewnątrzkomórkowych substancji niezbędnych dla prawidłowego podziału komórek rosnącego płodu);
  • zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu i ryzyko małej masy urodzeniowej dziecka;
  • zwiększa odporność, ponieważ bierze udział w powstawaniu i funkcjonowaniu białych krwinek;
  • poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego;
  • wraz z witaminą B12 współuczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek, przeciwdziała anemii, pobudzając procesy krwiotwórcze.

Kwas foliowy – jakie są objawy niedoboru?

Niedobór kwasu foliowego może prowadzić do niedokrwistości (anemii) oraz zmian w szpiku kostnym. Osoby, które mają za mało kwasu foliowego, mogą być nerwowe, osłabione, mogą mieć trudności z zasypianiem i zapamiętywaniem. Niedobór tej witaminy w czasie ciąży może prowadzić do wad rozwojowych układu nerwowego u płodu, takich jak: bezmózgowie, przepuklina mózgowo-rdzeniowa, rozszczep kręgosłupa.

Polecamy: Monika Mrozowska o diecie dla kobiet w ciąży

Kwas foliowy – w których produktach jest go najwięcej?

Najwięcej kwasu foliowego jest w roślinach strączkowych i ich nasionach (fasoli, soczewicy, grochu i soi), zielonych warzywach liściastych (sałacie, kapuście, brukselce, szpinaku), brokułach, szparagach, natce pietruszki, pszenicy. Niewielka ilość folianów znajduje się też w pomarańczach, pełnoziarnistym pieczywie, otrębach, płatkach owsianych, pomidorach, mleku, jogurcie, serach, jajkach oraz tłustych rybach. 

Wróć do talerza
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu