przesilenie wiosenne
fot. Adobe Stock

Przesilenie wiosenne: co to jest, objawy, ograniczanie skutków

Przesilenie wiosenne to moment, gdy słońce przekracza punkt Barana, ale też i zespół objawów, które pojawiają się u wielu osób po zimie.
Ewa Janczak-Cwil
przesilenie wiosenne
fot. Adobe Stock
Przesilenie wiosenne, jako zjawisko astronomiczne, ma miejsce około 20 marca – w dniu równonocy wiosennej, gdy zaczyna się astronomiczna wiosna. Jako zjawisko fizjologiczne, pojawia się często w marcu lub kwietniu.

Przesilenie wiosenne – objawy

Najczęściej dotknięci nim ludzie mówią o ogólnym zmęczeniu czy wyczerpaniu. Często skarżą się na:
  • nadmierną senność
  • bóle głowy i mięśni, 
  • zawroty głowy,
  • problemy z koncentracją i pamięcią, 
  • ogólne rozdrażnienie
  • obniżoną odporność na stres.
Redakcja poleca: SIDS, czyli zespół nagłej śmierci łóżeczkowej u niemowląt: jak zapobiegać?
SIDS to zespół nagłej śmierci łóżeczkowej, który dotyka niemowląt. Dzieci są pozornie zdrowe, ale pewnego dnia nie budzą się już ze snu. Jednak rodzice nie są bez szans! Można zmniejszyć ryzyko SIDS i skutecznie zapobiegać nagłej śmierci łóżeczkowej niemowląt. Sprawdź, co to za choroba, i które dzieci są szczególnie zagrożone SIDS.

Przesilenie wiosenne – przyczyny

Za pojawianie się dolegliwości związanych z przesileniem wiosennym winą obarcza się niedobór witamin i soli mineralnych w organizmie oraz niedobory witaminy D. Krótkie zimowe dni nie dostarczają nam wystarczającej do wyprodukowania witaminy D ilości światła. Uboga w owoce i warzywa dieta sprzyja z kolei niedoborom witamin i soli mineralnych. 

Mniejsza ilość aktywności fizycznej, a przecież zimą ruszamy się mniej, też nie sprzyja dobremu samopoczuciu. To wszystko sprawia, że na początku wiosny wiele osób uskarża się na zespół dolegliwości zwanych przesileniem wiosennym.

Jak zwalczyć przesilenie wiosenne

Mimo złego samopoczucia warto włożyć trochę wysiłku w przygotowanie zdrowych posiłków. Obecnie owoce i warzywa są dostępne cały rok. Dlatego wiosną dobrze jest sięgnąć po produkty bogate w witaminy i minerały: jabłka, cytrusy, ale też orzechy, pieczywo pełnoziarniste i kasze. Gorąco polecamy też bogate w mikroelementy zupy, np.: zupę krem z cieciorki.

Korzystając z nieco już dłuższych dni warto też wygospodarować czas na ruch na świeżym powietrzu. Spacer szybkim krokiem doskonale poprawia samopoczucie i dodaje energii.

Więcej o przesileniu wiosennym:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy