Pora na jajko - kiedy podać je dziecku? Zasady na 2019

Kolejnym produktem, który warto wprowadzić do diety niemowlaka – po warzywach, owocach, mięsie i produktach zbożowych – są jajka. To bardzo cenne źródło żelaza. Wyjaśniamy, jak to zrobić zgodnie z najnowszymi zaleceniami specjalistów w dziedzinie żywienia niemowląt i małych dzieci.
Aleksandra Sobieraj
Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk
Kiedy dziecko może jeść jajko?
fot. AdobeStock
Nie ma wątpliwości, że jajka powinny się znaleźć już w diecie niemowląt. To prawda, że żółtko jaja zawiera cholesterol, ale w przypadku zdrowych dzieci nie ma żadnych przeciwwskazań do ich podawania. Warto pamiętać, że cholesterol, który jest obecny w żółtku jajka, pełni ważną rolę w organizmie, np. jest potrzebny do syntezy niektórych hormonów.

Co wartościowego jest w jajkach?


Żółtko jajka to dla niemowlęcia bardzo cenne źródło żelaza. Jajka zawierają też najwyższej jakości białko. Obfitują w witaminy A, D i z grupy B (B2). Dostarczają również pewnych ilości siarki, potasu, fosforu, magnezu, chloru i miedzi. Żółtko to bogate źródło cynku i lecytyny. Jedna trzecia jego masy to tłuszcz – przeważają w nim jednak dobre jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Takie tłuszcze zawiera także pokarm kobiecy, a są one niezbędne do rozwoju układu nerwowego niemowląt. 
Redakcja poleca: Dieta rocznego dziecka - film
Kiedy wprowadzać nowe pokarmy do diety niemowlaka? Czy to prawda, że roczne dziecko może jeść niemal wszystko? Posłuchaj porad pediatry.

Od kiedy dzieci mogą jeść jajka?

Jeśli karmisz dziecko piersią do końca szóstego miesiąca życia, wprowadź jajka w siódmym miesiącu. Jednak rozszerzanie diety możesz rozpocząć już w piątym miesiącu – to zależy od zdrowia dziecka i twojej decyzji. Od początku możesz podawać całe jajko lub zacząć tylko od samego żółtka (białko jajka jest dość silnym alergenem). Podając jajko dziecku pierwszy raz, obserwuj, jak na nie reaguje. 

Jak podawać jajka niemowlętom?

Jajka możesz podawać dziecku 3–4 razy w tygodniu. Początkowo mogą być dodatkiem do zupki jarzynowej, potem możesz z nich przyrządzać inne dania. Najzdrowsze, bo najlepiej strawne, są jajka na miękko lub jajecznica na parze. Smażone na tłuszczu dania z jajek podawaj dopiero po trzecim roku życia, ale jeśli przyrządzisz je na parze, nadadzą się też dla młodszego malucha. Dzieciom nie wolno podawać surowych jajek (np. w postaci kogla-mogla).
Białko jajka też zawiera witaminy!
Żółtko jajka jest bardzo wartościowe, ale białko zawiera witaminy z grupy B oraz składniki mineralne. Jego największym bogactwem są jednak aminokwasy, z których jest zbudowane. Organizm człowieka przyswaja je w około 100 procentach. Białko jajka jest jednak także silnym alergenem.

Jakie dania dla niemowlaka można zrobić z jajek?

Oto trzy szybkie przepisy na jajka dla niemowlaka:
1. Jajecznica na parze: • jajko • 2 płaskie łyżeczki masła • łyżka mleka • łyżeczka posiekanego szczypiorku.
Szczypiorek opłucz i osusz, posiekaj. Jajo umyj pod bieżącą wodą i sparz wrzątkiem (przez minutę). Zagotuj wodę. Talerzyk uprzednio posmarowany masłem postaw na naczyniu z wrzącą wodą. Wybij na niego jajo, dodaj łyżkę mleka, wymieszaj wszystko i ogrzewaj jajecznicę aż do ścięcia się białka. Zanim podasz dziecku potrawę, posyp ją odrobiną szczypiorku.
2. Jarzynka z żółtkiem: • 1/2 małej marchewki • 2 różyczki kalafiora • 1/2 małego ziemniaka •  łyżeczka świeżego masła • 1/2 szklanki wody • 1/2 jajka
Marchew i ziemniaka umyj, obierz i opłucz. Kalafior opłucz. Włóż warzywa do wrzątku i gotuj przez ok. 20 minut, aż będą miękkie. Zmiksuj, dodaj jajko (lub na początku samo żółtko) oraz masło. Zagotuj.
3. Omlet z marchewką: • jajko • łyżeczka masła • łyżka wody • 1 średnia marchewka • 1/5 szklanki wody
Marchew pokrój w talarki. Włóż do wrzącej wody i zagotuj. Zmiksuj lub rozgnieć widelcem na papkę. Jajko umyj, osusz, wybij na talerz, dodaj łyżkę wody i ubij widelcem na jednolitą masę. Roztop masło (pamiętaj, że masła nie wolno smażyć i przypalić, bo wydziela się wtedy z niego toksyczna substancja) i dodaj masę jajeczną. Smaż omlet, lekko podważając jego brzegi. Zsuń go na talerz, na połowie połóż jarzynkę i przykryj ją drugą częścią omletu.

Które jajka są najlepsze?

Warto wybierać jajka z ferm kontrolowanych weterynaryjnie, ze stemplem „1” (z wolnego wybiegu) lub „0” (ekologiczne). Choć nie dowiedziono, że jajka ekologiczne są bardziej wartościowe niż z innych rodzajów hodowli, to na pewno mają np. twardszą skorupkę. Warto sprawdzać świeżość jajek (gdy wrzucone do zimnej wody toną, są świeże). Powinny mieć czystą skorupkę – to znak, że kury na fermie są zadbane. Nie kupuj jaj z pękniętą skorupką, bo przez nią do wnętrza mogą się dostać bakterie.

Czy wywołują alergię?

Przyczyną alergii są białka, które znajdują się głównie w białku jajka, ale żółtko też je zawiera, dlatego z diety alergika (dopiero po diagnozie lekarskiej!) trzeba wyeliminować całe jajko. Zdarza się, że w wyniku reakcji krzyżowej dzieci z alergią na białko kurze nie mogą też jeść mięsa z kurczaka. Alergizować mogą i inne jajka, np. gęsie, kacze, które mają podobny skład białka jak kurze. Niektóre dzieci dobrze tolerują jajka przepiórcze, choć nie jest to regułą.


Zobacz też: Rozszerzanie diety po nowemu - w jakiej kolejności podawać nowości

Konsultacja: dr inż. Anna Harton, dietetyk

Pracuje w Zakładzie Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie.

Ocena (25 ocen)

4.2
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Rozszerzanie diety

Wakacje z niemowlakiem